۱۳۹۹-۰۹-۲۲

دولت ایران، با فاش شدن عدم مانع در انتقال ارز برای خرید واکسن ضدکرونا، دستور خرید از خارج را صادر کرد


ناصر ریاحی، رئیس اتحادیۀ وارد کنندگان دارو در ایران
ناصر ریاحی، رئیس اتحادیۀ وارد کنندگان دارو در ایران © DR

مقامات جمهوری اسلامی ایران که عدم اقدام در جهت خرید و سفارش واکسن ضد کرونا را تا کنون به «مشکل انتقال ارز» نسبت داده بودند، در پی اظهارات رئیس اتحادیۀ وارد کنندگان دارو مبنی بر اینکه در این زمینه مانعی وجود ندارد، ناگهان دشواری‌ها را زدودند و وزیر بهداشت اعلام داشت که «با وجود فشارهای سنگین آمریکا»، در واردات واکسن «گره گشائی» شده است.
 این «گره گشائی» تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ناصر ریاحی آشکارا اعلام کرد که واردات دارو به کشور همواره صورت گرفته و بانک مرکزی هر ماه یک صد میلیون یورو به این کار اختصاص داده است، در حالیکه اگر چنین اقدامی ممکن نبود، اختصاص ارز نیز «بی معنا» می‌شد.

ناصرریاحی، رئیس اتحادیۀ وارد کنندگان دارو در ایران، روز چهارشنبه ۱۹ آذر در گفتگو با روزنامۀ پزشکی «سپید» در پاسخ به سخنان مقامات رسمی کشور که همواره بر مشکلات خرید دارو و در این اواخر ناممکن بودن خرید واکسن به دلیل تحریم‌ها تاکید کرده‌اند، گفت «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه ‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود».

او با اشاره به سخنان عبدالناصر همتی که روز دوشنبۀ گذشته تاکید کرده بود که «پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز» برای خرید واکسن «به دلیل تحریم غیرانسانی دولت آمریکا با مانع مواجه شده است»، گفت «بنده نمی‌دانم که منبع استنادی رئیس‌کل بانک مرکزی کشور چیست [...]، اما مطمئن هستم که این بانک ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد درحالی‌ که اگر این روند جاری نبود تخصیص ارز بی‌معنا می‌شد و اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌ بار می‌شدیم و ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که این روند ادامه دارد». او یادآوری کرد که «کل مبلغ مورد نیاز برای خرید واکسن شاید دو یا نهایتا سه برابر این مبلغ صد میلیون یورو باشد و این مبلغی نیست که مسئولان از بابت آن نگرانی جدی داشته باشند».

ناصر ریاحی یادآوری می‌کند که تحویل واکسن به کشورها از طریق طرح کوواکس که سازمان بهداشت جهانی تدارک دیده است «اولویت را به کشورهائی می دهد که واکسن را پیس خرید کرده‌ و یا خود سازندۀ واکسن باشند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، یک روز پیش از اظهارات رئیس اتحادیۀ وارد کنندگان دارو، در جلسۀ هیئت دولت «صد لعن و نفرین به ترامپ» فرستاده بود که انتقال و جابجائی ارز را با مشکلات مواجه ساخته است.

همزمان با اظهارات ناصر ریاحی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران فاش کرد که «سازمان غذا و دارو [در ایران] تحت فشار سیاسی سنگین برای تائید واکسن و داروهای ضد کرونا» ساخت داخل قرار گرفته است، زیرا بگفتۀ او «گرفتن تائیدیه از وزارت بهداشت [...] به معنای سرازیر شدن درآمد کلان برای صاحب داروست». سید علی فاطمی اظهار امیدواری کرده بود که سازمان غذا و دارو در این زمینه «با بی طرفی» عمل کند و در «حق مردم جفا» روا ندارد.

ناصر ریاحی در بارۀ واکسن داخلی ضد کرونا، که البته هیچ اطلاع دقیقی در بارۀ آن در دست نیست، تاکید می‌کند که خرید واکسن «به روش بالک» و تبدیل آن به «محصول نهائی» در ایران «آسان تر از ایجاد ظرفیت برای تولید واکسن در کشور است». او در این زمینه یادآوری می‌کند که «شرکت‌های ایرانی هنوز به مرحلۀ نهایی تولید واکسن دست پیدا نکرده‌اند و زمانی هم که به این مرحله برسند باید واکسن تولیدی آنها در سه مرحله آزمایش شود که این مسیر ماه‌ها به طول خواهد انجامید؛ لذا اگر بخواهیم تا آن زمان صبر کنیم ظرفیت تولید واکسن در شرکت‌های خارجی هم افزایش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است ارزان‌تر هم شود. اگر امروز واکسن‌های داخلی به نتیجه رسیده بود می‌توانستیم بگوئیم که بهتر است واکسن از آنها تامین شود و نیازی به خارج نداریم، اما مثال وضعیت فعلی ما شبیه هندوانه دربسته است که هنوز معلوم نیست چه نتیجه‌ای خواهد داشت».

وی تاکید می‌کند «که حتما باید به این شرکت‌ها کمک کرد تا محصول و تحقیقات آنها به سرانجام برسد چراکه این حمایت‌ها موجب ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن برای کشور خواهد شد، اما ضرورت حمایت‌، ارتباطی به تامین واکسن کرونا برای کشور آن هم در زمان کوتاه فعلی ندارد».

رئیس اتحادیۀ وارد کنندگان دارو در بارۀ مشکلات احتمالی خرید واکسن می‌گوید «مسلم این است که اگر بخواهیم به واکسن دسترسی داشته باشیم باید مبلغ آن را قبل از تحویل محصول به‌ حساب شرکت‌های تولیدکننده واریز کنیم و اگر این امکان فراهم نشود کشور در انتظار نوبت تحویل واکسن خواهد ماند و متاسفانه ما هم ردیف کشورهای ضعیف دنیا واکسن را دریافت خواهیم کرد.»

او یادآوری می‌کند که «در حال حاضر همه واکسن‌ها ساخته شرکت‌های اروپایی و امریکا نیستند و کشورهای چین، هند و روسیه هم در حال ساخت واکسن هستند و می‌توان با آنها وارد معامله شد» و تاکید می‌کند که هم اینک «بخشی از داروهای وارداتی به کشور ساخته کمپانی‌های آمریکایی هستند و ما این داروها را از شعب همین شرکت‌ها در اروپا خریداری می‌کنیم و مشکلی از این بابت نداریم [...] و روند خریدوفروش‌ ما از آنها همچنان جاری است».

ناصر ریاحی ارز اختصاص یافته برای خرید واکسن در بودجۀ سال آینده را که «هزار میلیارد تومان» است ناکافی دانسته و با یادآوری قیمت‌های مطرح شده از سوی شرکت‌های گوناگون سازندۀ واکسن، تاکید می‌کند که «امروز تامین واکسن اولویت اصلی کشور است زیرا صدمه‌ای که کشور از محل هزینه‌های درمان کرونا و تعطیلی کسب ‌وکارها می‌بیند به ‌مراتب بیشتر از ارقامی است که باید صرف واردات واکسن شود و دولت باید تمام تلاش خود را برای تامین ارز مورد نیاز خرید واکسن انجام دهد».

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

ساعاتی پس از انتشار این سخنان، سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت «تهیه واکسن کرونا تحت تاثیر فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی‌ها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه گره‌های آن دارد گشوده می‌شود و به این ترتیب واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروه‌های آسیب پذیر وارد کشور خواهد شد». او با این حال افرود که «با کار گسترده انجام شده در داخل کشور، واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در خدمت مردم عزیز خواهد بود».

از سوی دیگر در حالیکه تا کنون مقامات کشور بر عدم امکان انتقال ارز به این منظور تاکید می‌کردند، در «جلسۀ تامین واکسن کرونای مورد نیاز کشور» که دیروز چهارشنبه با شرکت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برگزار گردید «مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با محوریت وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای تامین منابع ریالی و ارزی و عقد قرارداد با شرکت‌های معتبر بین‌المللی سازنده واکسن کرونا انجام داده و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تامین آن اقدام کنند».

مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران روز دوشنبۀ این هفته با ارسال نامه‌ای از دولت خواسته بود «زندگی میلیون‌ها ایرانی» را به «رقابت‌های فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک» پیوند نزند و تاکید کرده بود که «به نتیجه رسیدن تلاش‌های شرکت‌ها و موسسات ایرانی برای تولید واکسن، به مدت زمانی نیاز دارد که صرف این مدت، باز هم ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا بیشتر عقب نگاه خواهد داشت». عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، از اسحاق جهانگیری خواسته بود «سفارش و خرید واکسن ضد کرونا را در اولویت برنامه‌های بهداشتی آینده نگر کشور قرار دهند» و در این زمینه «درایت در انتخاب مبدا خرید» را فراموش نکنند.

این مجمع همچنین خواستار اقدامی در بارۀ برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شد که در آنها «لشکر دروغ پردازان و حیله گران و شیادان» به «تبلیغات شرم‌آور ضد واکسن و اشاعۀ تئوری‌های ضد علمی و بی شرمانه متضاد با منافع واقعی مردم» می‌پردازند.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر