۱۳۹۹-۰۹-۱۹

چهار رشته جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و سهم صفر ایران / مدال‌های کاراته و وزنه برداری چگونه به باد رفت؟

ورزش مردسالار ایران نیازمند نوسازی ساختار و بازنگری در تقسیمات بودجه
ورزش ایران از چهار رشته جدید المپیک ۲۰۲۴ پاریس احتمالا فقط در رشته سنگنوردی شانس کوچکی برای حضور خواهد داشت و در سه رشته دیگر اساسا ساختار منسجمی ندارد. همچنین افزایش سهمیه زنان در المپیک برای ورزش مردسالار ایران یک شوک جدید خواهد بود و ضرورت برنامه و بودجه تازه برای پرکردن شکاف با دنیا را گوشزد می کند
کد خبر:۱۰۲۰۰۸۳
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
چهار رشته جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و سهم صفر ایران / مدال‌های کاراته و وزنه برداری چگونه به باد رفت؟

کمیته بین‌المللی المپیک اسامی رشته‌های حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را رسماً اعلام کرد که چهار رشته جدید به درخواست میزبان یعنی کشور فرانسه و تایید اعضا در آن دیده می‌شود اما از تعداد مدال رشته هایی که ایران در آن شانس مدال داشت، کاسته شده است.

به گزارش تابناک ورزشی، در جلسه هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک IOC که کشورمان در آن کرسی و جایگاهی ندارد، حضور چهار رشته جدید به نام‌های اسکیت بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و رقص یا همان حرکات موزون برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس توسط کمیته برگزاری این بازی‌ها مورد تایید قرار گرفت. ورزش ایران به جز رشته سنگنوردی، فعالیت خاص و چشمگیری در سطح حرفه ای در سه رشته دیگر ندارد و احتمال کسب مدال از آنها برای ایران بسیار کم و ضعیف است چه بسا از اساس کسب سهمیه نیز در آنها برای ایران دور از ذهن و دسترس باشد.

در این میان حذف کاراته از جمع رشته های المپیکی ضربه بزرگی به کاروان ایران خواهد بود. البته کشور فرانسه میزبان دوره بعدتر المپیک که سه سال و نیم دیگر برپا خواهد شد، با حذف کاراته مخالف بود چرا که در این رشته فرانسوی ها شانس زیادی برای کسب مدال دارند و یکی از قدرت های اروپایی کاراته در مسابقات جهانی و همین المپیک توکیو محسوب می شوند اما زور میزبان هم به تصمیم هیات اجرایی نرسید و ماه عسل رشته های رزمی که ورزش ایران در آن ادعای بالایی دارد، به المپیک توکیو محدود ماند.

به این ترتیب المپیک 2020 آخرین شانس کسب مدال المپیکی برای بسیاری از ملی پوشان فعلی کاراته ایران به حساب می آید و این نسل دیگر چنین فرصتی به دست نخواهد آورد!

بدون «آی او سی ممبر» فقط تماشاچی تصمیمات دیگرانیم

در این میان بعید است در صورت حضور فردی از ایران در این نشست، تصمیم اعضا تغییر می کرد اما ضرورت حفظ کرسی ارزشمند کمیته جهانی المپیک و قدرت چانه زنی و امکان دفاع از منافع ، بار دیگر خود را در محافل جهانی ورزش نشان داد. کرسی مهمی که آخرین بار هاشمی طبا از ایران صاحب آن بود اما بخاطر برخی مسایل جناحی و دسته بندی های حزبی ، از ورزش کشورمان گرفته شد و بعید است به این زودی به دامان ورزش ما بازگردد. بهرام افشارزاده دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک یکی از چهره های صاحب نفوذ ورزش ایران در شورای المپیک آسیا و تشکیلات جهانی ورزش بود که برای بازپس گیری این کرسی تلاش های بسیاری کرد و از روابط فردی خود نیز در این مسیر کمک گرفت اما کشورهای مختلف برخلاف گذشته دور، به سختی مهره خود در این کمیته حیاتی را از دست می دهند و بعید است طی سالهای نزدیک؛ عنوان آی او سی ممبر به ما برسد.

به نظر می رسد این تنها خسارت ورزش ایران در این اجلاس نبود بلکه تعداد مدال های وزنه برداری نیز به پنج طلا در بخش مردان کاهش یافته است! در واقع ایران به دلیل عدم فعالیت سطح بالا در بخش زنان، فقط در نیمی از این رشته مثل کشتی فرنگی و آزاد، شانس صید مدال دارد که آن نیز حالا کاهش یافته است. 

محرومیت خودخواسته ایران در نیمی از مدال های المپیک

عدم توسعه کافی ورزش بانوان در ایران یکی دیگر از ضربات ورزش ایران در المپیک پاریس خواهد بود چرا که با درخواست میزبان و تایید بین المللی تعداد ورزشکاران زن و مرد برای نخستین بار در تاریخ برابر می شود و دیگر بخش مردان سهمیه بیشتری در تقسیم بندی مدال های المپیک ندارند. به این ترتیب ورزش جنسیت زده ایران از این منظر هم خسارت خواهد خورد اما همین ضربه فرصتی است تا بلافاصله با ترمیم قوانین و بودجه بندی، امکانات ورزش زنان را افزایش بدهیم تا بتوانیم سهم قابل قبولی از مدال ها در رشته های ورزشی زنان کسب کنیم. 

زنان شایسته ایران در میادین ورزشی دنیا نشان داده اند که با کمی توجه و بکارگیری امکانات و صرف هزینه، همچون یکی دو دوره اخیر بازی های آسیایی، توان رقابت با حریفان و صید مدال های زیاد با وجود رعایت حجاب اسلامی را دارند. می توان با تخصیص بودجه عادلانه به ورزش بانوان و خارج کردن این بخش جمعیت کشور از فقر سرانه ورزشی در کنار پوشش بیشتر رویدادهای ورزشی دختران و زنان در صداوسیما و توجه بیشتر رسانه ها به رکوردها و موفقیت های آنان، با برنامه ای کوتاه مدت و میان مدت، این فاصله بزرگ با کشورهای درحال توسعه و پیشرفته را پر کرد و البته سلامت جسمی و روانی نسل آتی مادران را نیز تا حدود زیادی تضمین نمود.

ضرورت تشکیل ستاد شناسایی رشته های جدید

ورزش ایران از چهار رشته جدید المپیک ۲۰۲۴ پاریس احتمالا فقط در رشته سنگنوردی شانس کوچکی برای حضور خواهد داشت و در سه رشته دیگر اساسا ساختار منسجمی ندارد. همچنین افزایش سهمیه زنان در المپیک برای ورزش مردسالار ایران یک شوک جدید خواهد بود و ضرورت برنامه و بودجه تازه برای پرکردن شکاف با دنیا را گوشزد می کند. 

مدیران و تصمیم سازان ارشد ورزش ایران باید از امروز خود را با تحولات سریع ورزشی در دنیا همگام و به روز کنند چراکه دیگر با ساختاری سنتی و رشته های ورزشی ثابت در المپیک مواجه نیستیم. ورزش دیگر مانند چند دهه قبل محدود به برخی رشته های قدیمی و باستانی نیست و هر روز خود را از سیطره فدراسیون های کلیدی رهاتر می سازد. هر سال بازی هایی که زندگی شهرنشینی یا تفریحات ورزشی همراه خود به انسان تحمیل کرده است، نقش بیشتری در فعالیت و تحرک فیزیکی بشر ایفا می کنند و لازم است که در تشکیلات ورزش به خصوص در کمیته ملی المپیک، کارگروهی برای تقویت این رشته های جدید الظهور و نحوه کسب امتیاز و برتری در آن تاسیس شود. اهالی ورزش ایران نباید با اعلام اسامی رشته های المپیک تازه با برخی از آنها آشنا شده و به فکر فعالیت حرفه ای در آنها بیفتند. 

کشورهای مختلف نیز با استفاده از مزیت های محلی و برتری های منطقه ای، هر روز بازیهای بومی خود را بیش از پیش به ساختار رشته های رسمی نزدیک می کنند و لازم است ایران که خود مادر و خاستگاه بسیاری از رشته های ورزشی دنیاست، در زمینه معرفی بازی ها و ورزش های بومی خود گام بردارد.

نویسنده: مجید کوهستانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر