۱۳۹۹-۱۱-۲۵

سها مرتضایی، شش سال حبس برای اعتراض به محرومیت از تحصیل

سها مرتضایی، شش سال حبس برای اعتراض به محرومیت از تحصیل
سها مرتضایی، شش سال حبس برای اعتراض به محرومیت از تحصیل

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم شش سال حبس تعزیری سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع دکتری و دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که در جریان اعتراضات آبان ماه ۹۸ بازداشت شده بود را تأیید کرد.​

این فعال دانشجویی پیش‌تر و در تاریخ ۱۹ آبان‌ماه امسال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود که حکم صادره در دادگاه تجدید نظرعینا تأیید شد.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع سها مرتضایی با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر ضمن اعلام خبر تأیید حکم حبس موکلش، نوشت: «تحصن در دانشگاه در اعتراض به محرومیت از تحصیل در مقطع دکتری، از مصادیق اصلی این رأی است.»

مرتضایی با وجود کسب رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸، به ‌دستور وزارت اطلاعات با گزینه «نقص در پرونده» مواجه شد و نتوانست به تحصیلات خود در این مقطع تحصیلی ادامه دهد.

او از اوایل آبان‌ماه سال گذشته به‌مدت ۱۹ روز در اعتراض به محرومیت از تحصیل و ستاره‌دار شدنش و با در دست گرفتن پلاکاردی که روی آن مطالبات و مشکلاتی که وزارت اطلاعات برایش ایجاد کرده بود را نوشته بود، در محوطه دانشگاه تحصن کرد.

او در جریان این تحصن و در گفت‌و‌گو با رسانه‌های داخلی ایران اعلام کرده بود برای پیگیری مطالباتش به سازمان سنجش مراجعه کرده اما مسئولان این سازمان، دو نامه، یکی از سوی وزارت اطلاعات و دیگری از طرف حراست دانشگاه تهران به او نشان داده‌ بودند که در هر دو نامه از سازمان سنجش خواسته شده بود او در مقطع دکتری پذیرش نشود.

این فعال دانشجویی در نهایت شامگاه یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۹۸ و هم زمان با اوج‌گیری اعتراضات سراسری، توسط نهادهای امنیتی در محوطه یکی از خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه تهران و توأم با ضرب و شتم بازداشت شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، اسماعیل سلیمانی، رئیس حراست دانشگاه تهران و مجید سرسنگی معاون فرهنگی این دانشگاه در بازداشت این فعال دانشجویی نقش داشته‌اند و دست‌کم در یک نوبت در روزهای قبل از بازداشت، مادر سها مرتضایی را تهدید کرده‌اند که اگر دخترش به تحصن ادامه دهد، بازداشت شده و علاوه بر احکام قبلی، دو سال و نیم دیگر به حکم حبس او اضافه خواهد شد.

همچنین در جریان تحصن این فعال دانشجویی، رئیس حراست دانشگاه تهران از مادر او خواسته بود که برگه‌ای را امضا کند تا با همکاری دانشگاه تهران، دختر او به «بیمارستان روانی» منتقل شود، به او «شوک الکتریکی» داده شود تا «دست از کارهایش بردارد.»

مرتضایی در روزهای پس از بازداشت از دسترسی به وکیل و حق برخورداری از تماس تلفنی با بیرون از زندان محروم بود. او در اعتراض به وضعیت نامناسب خود در زندان و عدم توان مالی برای پرداخت وثیقه‌اش، از تاریخ ششم دی‌ماه ۱۳۹۸ به‌مدت بیش از دو هفته اعتصاب غذا کرد.

سرانجام این فعال دانشجویی در تاریخ دوم بهمن با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران یک‌بار دیگر هم در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ به دلیل فعالیت‌های دانشجویی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بود که در اواخر شهریورماه ۱۳۹۷ توسط دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. این حکم در مرحله تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر