۱۳۹۹-۱۲-۲۷

معوقات مزدی کارگران در سه واحد صنفی


خبرگزاری هرانا – کارگران شاغل در سه واحد صنفی از جمله کارخانه پارس متال، کارخانه پارس پامچال و کارگران شهرداری اندیمشک،مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شهرداری اندیمشک از عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق معوقه خود خبر دادند.

بر اساس این گزارش، جمعی از کارگران شهرداری اندیمشک در استان خوزستان از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه عدم دریافت حقوق خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری اندیمشک ۱۱ ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها در آستانه سال نو هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌ایم.

کارگران شهرداری اندیمشک که در دو سه روز گذشته حقوق فروردین ماه خود را با تاخیر یازده ماهه دریافت کرده‌اند، با توجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی در آستانه سال جدید گفتند: چرا ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری اندیمشک در حالی ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند که هر ماه اقدام به ساخت و ساز انواع پروژه‌های غیرضروری و زیباسازی در شهر می‌کنند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ فضای سبز و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

آن‌ها با بیان این مطلب که در حال حاضر حدود ۷۰۰ کارگر در مجموعه شهرداری اندیمشک به صورت «قرارداد داخلی» «قرارداد استانی» و «قرارداد پیمانی» مشغول کارند، افزود: قرارداد داخلی‌ها و پیمانکاری‌ها مستقیما با شهرداری و پیمانکار طرف قرارداد هستند، اما کارگران قرارداد استانی، کارگرانی هستند که تحت مسئولیت استانداری و فرمانداری در شهرداری مشغول کارند ولی حقوقشان را شهرداری می‌پردازد.

کارگران در ادامه تصریح کردند: مهمترین عامل تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری، مربوط به نبود منابع درآمدی در شهرداری است، در حال حاضر بودجه ماهانه شهرداری اندیمشک به اندازه‌ای است که می‌تواند با حذف هزینه‌های اضافی حقوق کارگران خود را بپردازد.

آن‌ها با بیان اینکه مهمترین بخش مشکلات شهرداری مربوط به بدهی‌های شهرداری به نهادهای دولتی و خصوصی است که طی سالهای گذشته تلنبار شده است، در ادامه بیان کردند: با وجود وعده‌ای که از سوی مدیریت شهری و برخی مسئولان شهرستانی برای مشخص شدن وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات مزدی‌مان شنیده‌ایم اما بعید به نظر می‌رسد وعده‌های داده شده عملی شود چرا که ماه‌هاست این وعده‌ها را می‌شنویم.

کارگران در ادامه تصریح کردند: همه گرفتاری‌های امروز شهرداری مربوط به عملکرد مدیران سابق است. همزمان شورای شهر نیز هیچ نظارتی بر کار شهرداری نداشته است.

کارگران شهرداری اندیمشک در خاتمه تصریح کردند: در استان محروم خوزستان، کار و زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان بیش از اینها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما کارگران رسیدگی کنند.
معوقات مزدی کارگران شرکت پارس متال

به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه پارس متال از پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی که به عنوان معوقات سنوات به آن‌ها پرداخت می‌شد، خبر دادند.

بر اساس این گزارش، یکی از کارگران این شرکت در رابطه با مشکلاتشان گفت: در سال ۹۱، شرکت برای تسویه حساب سنوات معوقه کارگران با بانک مهر اقتصاد وارد مذاکره شد تا با دریافت وام بانکی، مطالبات عقب مانده کارگران کارخانه را تسویه کند زیرا کارخانه در آن برهه زمانی به دلیل ورشکستگی توانایی پرداخت سنوات کارگران را نداشت.

او افزود: شروط بانک به منظور تضمین نهایی دریافت اقساط بوده است؛ شرط بانک این بود که کارگران باید ضامن یکدیگر شوند. در حال حاضر، ۱۳۵ نفر به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکی از سوی کارفرما موفق به دریافت چک‌های خود نشده‌اند.

سهام دار این شرکت در ارتباط باموضوع اظهار کرد: چهارصد نفر، دریافت‌کننده وام هستند و بخشی از وام بانکی تسویه نشده است؛ به همین دلیل، حدود ۷۰ کارگر موفق نشده‌اند تا چک‌های خود را از بانک دریافت کنند.
معوقات مزدی کارگران شرکت پارس پامچال

به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه «پارس پامچال» در استان قزوین از پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق و ۹ تا ۱۰ ماه حق بیمه خود، خبر دادند.

بر اساس این گزارش، جمعی از کارگران این کارخانه کارخانه از برآورده نشدن مطالبات صنفی خود خبر دادند و گفتند: علیرغم رسانه‌ای کردن موضوع مشکلاتمان نسبت به شرایط شغلی نامناسب و عدم پرداخت دستکم ۵ ماه حقوق و ۹ تا ۱۰ ماه حق بیمه و پرداخت نشدن عیدی و پاداش پایان سال، هم مدیریت کارخانه و هم مسئولان استانی نسبت به مطالبات آن‌ها همچنان بی‌توجه مانده‌اند.

کارگران این کارخانه گفتند: از نیمه دوم سال جاری مدیران مرتبا وعده می‌دهند که به زودی بخشی از مطالباتمان را می‌پردازند، اما تا امروز ۲۴ اسفند ماه که چند روز مانده به آغاز سال جدید هنوز خبری از پرداختی‌ها نیست.

طبق اظهارات یکی از کارگران پارس پامچال؛ علی‌رغم اطلاع مسئولان کسی به جدیت برای رفع کامل مشکلات این واحد صنعتی وارد میدان نشده و هرگاه کارگران اعتراضی داشته‌اند اقداماتی موقتی و در حد مسکن انجام شده است.

او با بیان اینکه مسئولان استانی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشکلات کارگران را رفع کنند، افزود: طی دفعات گذشته اگر مشکلی از یک واحد تولیدی در قزوین موقتا یا به‌طور کامل رفع شده با دخالت مستقیم مسئولان بالادستی بوده که به بهانه‌های مختلف وارد استان شده و با مطالبه‌گری کارگران با جدیت به رفع مشکلات کارگران پرداخته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان استانی و مدیریت شرکت پارس پامچال باید جوابگوی ۱۱۰ نفر از کارگران زحمتکش‌ این واحد صنعتی باشند، گفت: بی‌توجهی به کارگران در این شرکت باعث لطمه وارد آمدن به محوری‌ترین قطب صنعت کشور در زمینه تولید انواع رنگ و استان قزوین شده است که باید مسوولان کشور و استان جلوی این نابسامانی را بگیرند هرچند ما کارگران از پیگیری مسئولان دولتی مستقر در قزوین قطع امید کرده‌ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر