۱۴۰۰-۰۲-۱۰

ثبت بیش از ۷۵۰۰ مرگ بدون دلیل در پاییز سال ۱۳۹۸؛ عامل رشد غیر عادی و تقریبا سراسری مرگ و میر در کل کشور در بازه زمانی پاییز ۹۸ چیست؟

 ثبت بیش از ۷۵۰۰ مرگ بدون دلیل در پاییز سال ۱۳۹۸؛ عامل رشد غیر عادی و تقریبا سراسری مرگ و میر در کل کشور در بازه زمانی پاییز ۹۸ چیست؟
پنج شنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰

چکیده : این افزایش مرگ و میر در حالی رخ داده‌است که در آبان خونین سال ۱۳۹۸ منابع مختلف تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۰ الی ۱۵۰۰ تن اعلام کردند. در نبود آمار و اطلاعات شفاف و عدم پاسخگویی حکومت جمهوری اسلامی ایران برخی منابع نیز تعداد کشته‌شدگان را بیش از این تعداد عنوان کرده‌اند.

ایران در پاییز ۹۸ (قبل از ورود کرونا و در دوران آبان خونین)‌ شاهد رشد غیر عادی مرگ و‌ میر بدون ذکر علت بوده است.

به گزارش کلمه پژوهش جدید غفاری و همکاران تأیید می‌کند که ایران در پاییز ۱۳۹۸ شاهد رشد غیر عادی مرگ و‌ میر بوده است. این مطالعه میزان متوسط مرگ و میر اضافی در کل کشور در پاییز ۹۸ را ۷۶۸۵ نفر تخمین زده‌است.

این پژوهش که بر پایه آمار سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته‌است نشان می‌دهد در پاییز ۹۸ میزان مرگ و میر بدون علت افزایش چشم‌گیری داشته است، بسیاری از استان‌ها شاهد افزایش غیرمعمول مرگ و میر در پاییز بوده‌اند. تعداد فوت‌شدگان در ۳۰ استان بیشتر از سال ۱۳۹۷ بوده و در ۲۹ استان کشور، تعداد فوت‌شدگان نسبت به متوسط ۵ سال گذشته افزایش داشته‌است در برخی استان‌ها (آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان و خراسان‌رضوی) این آمار اختلاف بسیار محسوسی دارد. بر اساس مستندات منتشره توسط کاوه مدنی که نتیجه پژوهش غفاری و همکاران بوده‌است این افزایش مرگ و میر در آن برهه زمانی مربوط به کرونا نبوده‌است.

این افزایش مرگ و میر در حالی رخ داده‌است که در آبان خونین سال ۱۳۹۸ منابع مختلف تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۰ الی ۱۵۰۰ تن اعلام کردند. در نبود آمار و اطلاعات شفاف و عدم پاسخگویی حکومت جمهوری اسلامی ایران برخی منابع نیز تعداد کشته‌شدگان را بیش از این تعداد عنوان کرده‌اند.

پیش از این عمار ملکی فعال سیاسی و برخی از متخصصان در خصوص افزایش غیرمعمول فوت‌شدگان در پاییز ۱۳۹۸ گزارش داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها در مواردی که امکان ثبت دقیق تعداد قربانیان یک حادثه وجود نداشته باشد، تعداد مرگ و میراضافی (یعنی اختلاف تعداد وفات ثبت شده با تعدادی که بر مبنای آمار سالهای قبل پیش‌بینی می‌شود) میزان قربانیان را نشان می‌دهد. این روش برای تخمین قربانیان کرونا هم بکار گرفته شد.

عامل این رشد غیر عادی و تقریبا سراسری فوت ثبتی در کل کشور در آن بازه زمانی چیست؟ یا دقیق‌تر بگوییم علت افزایش بیش از ۷۵۰۰ فوت‌شده در پاییز ۹۸ نسبت به پاییز سال‌های قبل از آن چیست؟

بر اساس پژوهش‌های انجام شده چند عامل برای آن محتمل است:

احتمال اول، کرونا، این عامل به‌لحاظ زمان ظهور ویروس کرونا منتفی است و پژوهش پیشین گروه تحقیق‌کننده این فرضیه را رد کرده است.

احتمال دوم، تصادفات جاده‌ای، آمار رسمی نشان می‌دهد تصادفات جاده‌ای در سال ۹۸ نسبت به سال قبل کاهش داشته است و در پاییز۹۸ افزایش میزان مرگ در اثر تصادفات رانندگی گزارش نشده است!

احتمال سوم، آنفولانزای فصلی، طبق آمار رسمی، کل تعداد فوتی‌های ناشی از آنفولانزا در پاییز ۹۸ برابر ۱۰۶ نفر بوده است.
احتمال چهارم، حوادث طبیعی، در پاییز ۹۸ حادثه طبیعی پرتلفاتی وجود نداشته است. زلزله آذربایجان شرقی در آبان ۹۸ کمتر از ۱۰ نفر کشته داشته است.

احتمال پنج کشتار آبان ۹۸، تنها واقعه‌ای که در پاییز۹۸ رخ داده و آمار کشته‌شدگان آن اعلام نشده، آبان خونین ۹۸ است.

بر اساس این پژوهش پرسشی که طرح می‌شود این است که مرگ و میر‌ها بدون علت برای چه بوده است!؟ باید از حکومت جمهوری اسلامی و نهادهای رسمی درخواست کرد علت افزایش مرگ و میر در پاییز ۹۸ را با ذکر دلیل و ارائه مستندات توضیح دهند. از سویی سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری نیز باید پیگیر این موضوع شوند تا بتوان علت اصلی افزایش مرگ و میر در پاییز ۹۸ و آمار واقعی کشته‌شدگان آبان ۹۸ را مشخص کرد.

photo-2021-04-29-10-41-22

photo-2021-04-29-10-41-08

photo-2021-04-29-10-41-14

photo-2021-04-29-10-41-19

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر