G۷ foreign ministers wear face masks and are socially distanced for a group photo, with front row from left, European High…
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا (پایین، راست) در کنار همتایان خود از کشورهای بریتانیا، آلمان، ژاپن، کانادا، ایتالیا، فرانسه و همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هفت»، روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در پایان نخستین اجلاس حضوری خود پس از دو سال که در لندن برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند همه شهروندان خارجی و دو تابعیتی‌هایی را که به طور «خودسرانه» زندانی کرده است و همچنین مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد کند.

وزیران خارجه گروه هفت در بخشی از بیانیه خود اعلام کردند که این گروه حمایت جمهوری اسلامی ایران از شبه نظامیان و بازیگران مسلح غیردولتی را محکوم می کند و از ایران می خواهد که همه فعالیت های مربوط به موشک های بالیستیک را که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است، متوقف کند و برای صلح و ثبات منطقه نقشی سازنده بازی کند.

این بیانیه همچنین می گوید که گروه هفت از تلاش ها برای اطمینان یافتن از تحقیقات کامل و معتبر در خصوص «تراژدی» پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی که جمهوری اسلامی ایران را «پاسخگو» نگه دارد حمایت می کند و از ادامه نقض حقوق بشر در ایران عمیقا نگران است.

این بیانیه به موارد بازداشت دو تابعیتی ها، بازداشت مدافعان حقوق بشر و احکام طولانی زندان برای آنها در ایران و همچنین به نقض آزادی اجتماعات و آزادی ادیان و عقیده اشاره کرده و افزوده است جمهوری اسلامی ایران باید افرادی را که در این زمینه خودسرانه بازداشت کرده است، آزاد کند.

ایران چندین شهروند دو تابعیتی، از جمله شهروندان آمریکایی و بریتانیایی، را بازداشت کرده است. بسیاری می‌گویند که ایران با اهداف سیاسی و امتیازگیری از غرب، دست به چنین اقداماتی می زند.

Britain hosts first G۷ foreign ministers meeting since start of pandemic
وزیر خارجه آمریکا: خبر مبادله زندانیان دقیق نیست؛ اولویتی بالاتر از آزادی شهروندان آمریکایی در ایران نیست
وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در کنفرانس خبری مشترک در لندن از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که اتباع آنها را به شکل خودسرانه و غیر قانونی در زندانهای ایران به سر می برند هرچه زودتر آزاد کنند. 

مرکز حقوق بشر ایران این هفته گزارش داد در حال حاضر ۱۲ شهروند اروپایی در ایران در زندان به سر می‌برند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر بیشتر این‌ افراد شهروندان دوتابعیتی هستند که خودسرانه بازداشت شده‌اند.  علاوه بر نازنین زاغری و انوشه آشوری شهروندان ایرانی-بریتانیایی، در حال حاضر افرادی چون مراد طاهباز، عماد شرقی، سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی-آمریکایی، احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی-سوئدی، مسعود مصاحب شهروند اتریشی‌-آلمانی، و کامران قادری شهروند ایرانی‌-اتریشی از جمله این زندانیان هستند.

پیشتر، ۱۴ اردیبهشت،  وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در کنفرانس خبری مشترک در لندن از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که اتباع آنها را به شکل خودسرانه و غیر قانونی در زندانهای ایران به سر می برند هرچه زودتر آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ گروه هفت همچنین از چین خواست به حقوق بشر و آزادی های بنیادین، احترام بگذارد. 

گروه هفت که روز چهارشنبه به نشست سه روزه خود در لندن پایان داد، همچنین نسبت به تجاوزات روسیه ابراز نگرانی کرد.