۱۴۰۰-۰۴-۰۴

آیا سعید اوحدی برکنار خواهد شد؟

sedayemodafean.org سعید اوحدی

آیا سعید اوحدی برکنار خواهد شد؟

با انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده که از ۱۲ مرداد‌ ماه ریاست دولت سیزدهم را بر عهده خواهد گرفت، و با توجه به تفاوتهایی که قطعا میان سیاستهای دولتهای قبلی و سیاستهای احتمالی دولت آینده وجود دارد، میتوان انتظار داشت که بسیاری از نهادهای دولتی با تغییرات عمده در ساختار مدیریتی و تغییر روسا مواجه خواهند بود. یکی از این نهادها که شخص شماره یک آن مستقیما توسط رئیس جمهور انتخاب میشود، بنیاد شهید است. این روزها سوالی که در ذهن بسیاری از ایثارگران و جانبازان شکل گرفته اینست که آیا رئیس فعلی بنیاد شهید برکنار خواهد شد یا خیر، و اگر حدس بسیاری از رسانه‌های نزدیک به جامعه ایثارگران صحیح باشد و این اتفاق رخ دهد، چه کسی از سوی ابراهیم رئیسی برای ریاست بنیاد انتخاب خواهد شد؟

پیش‌تر در چندین نوبت عملکرد آقای سعید اوحدی به عنوان رئیس بنیاد شهید را مرور کرده‌ایم. باید اذعان کنیم که کارنامه‌ ایشان در این یک سالی که رئیس بنیاد بودند زیاد چنگی به دل نمیزند و بجز چند مورد خاص (مانند تلاش برای پرداخت بخشی از حقوق‌های معوقه ایثارگران)، کار خاصی از پیش نبرده و تقریبا تمام وعده‌هایش در حد حرف و شعارهای توخالی باقی ماند. شاید بتوان کارنامه کاری اوحدی در راس بنیاد را در متنی که چندی پیش فاش نیوز منتشر کرد خلاصه کرد. رضا روشندل در این سایت خبری نزدیک به جامعه ایثارگران خطاب به آقای اوحدی نوشت:‌ «حقی که از ایثارگران پایمال شده بدلیل بی‌کفایتی مسولین بنیاد است که از بدو تاسیس تا بحال نتوانسته‌اند حق ایثارگران را عدا کنند. اگر این ظلم به جامع ایثارگری نیست پس چیست؟ من که میدانم این نظرات حتی خوانده نمیشود چه رسد که کسی بخواهد کاری انجام دهد»

در همین راستا بسیاری از ایثارگران و جانواده‌های شهدا هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نظراتی شبیه به آقای روشندل منتشر کرده‌اند. یکی از ایثارگران دفاع مقدس نظر خود را در مورد عملکرد آقای اوحدی چنین ابراز کرد: «جناب اوحدی کاری که خوب بلد هستند سفر‌های استانی و دادن وعده‌های خیالی میباشد. در زمان قبل از ایشان بحث بر سر این بود که ای کاش یکی از ایثارگران را در این پست و مقام بگذارند که با آمدن ایشان خیال کردیم کمی از مشکلات حل میشود اما ایشان نیز فقط وعده می دهند و فقط سفر استانی میروند. بجای این سفر‌های استانی و هدر دادن بیت المال به وعده‌هایی که میدهید عمل کنید، قانون ایثارگران پیش کششان».

اکثریت قریب به اتفاق ایثارگران و جانبازانی که ما با آنها در تماسیم بر این باورند که مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه جامعه ایثارگران و جانبازان و فرزندانشان موضوع اشتغال و درمان است اما آقای اوحدی در یک سال اخیر در این زمینه نیز کاری از پیش نبرده‌اند. ماه گذشته، تجمع چند صد نفری جانبازان مقابل ساختمان بنیاد شهید در تهران، یکی از آخرین نمونه‌های اعتراض و نارضایتی ایثارگران و خانواده‌های آنها از مدیریت بنیاد بود و تمام این موارد اشاره شده مطالبه برای برکناری آقای اوحدی از سوی آبت الله رئیسی را بیشتر کرده است.

با توجه به بالا بودن این احتمال، سوال بعدی این خواهد بود که نام چه کسانی به عنوان گزینه‌‌ هدایت و ریاست بنیاد شهید روی میز رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود؟ اکثر کسانی که با موضوعات و چالشهای مربوط به جامعه ایثارگران و خانواده‌های شهدا آشنا هستند از جانباز هفتاد درصد جنگ تحمیلی، آقای مجتبی شاکری به عنوان جدی ترین گزینه یاد میکنند. دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، که از ناحیه دو دست و هر دو چشم جانباز هستند، آقای شاکری، سابقه عضویت در شورای شهر تهران را نیز دارد، و همچنین دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی نیز بوده و در دو رشته پژوهشگری جامعه‌شناسی و حقوق قضایی، مقطع کارشناسی را طی کرد و سپس، کارشناسی ارشد را در رشته مطالعات استراتژیک به پایان برده است.

البته با وجود پیشینه نسبتا درخشان آقای شاکری در امور ایثارگران و جانبازان، این انتصاب احتمالی منتقدینی هم دارد که بیشتر مربوط به نزدیکی و رفاقت چند ساله آقای رئیسی به شاکری میشود. فعلا باید تا مرداد‌ماه صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی در ارتباط با بنیاد شهید رخ خواهد داد. تنها نکته‌ایی که برای ایثارگران و جانبازان اهمیت دارد، این است که رئیس جدید بنیاد شهید بتواند به وضعیت اسفناک معیشتی و اشتغال و بیمه درمان ایثارگران رسیدگی کرده و شرایط را به شکلی رقم بزند که ایثارگران احساس نکنند که از چشم مقامات و مسئولین افتاده‌اند و دیگر مهر سوخته نظام تلقی میشوند. واقعیت اینست که با توجه به افزایش بودجه بنیاد در سال جاری انتظار میرود با شروع کار دولت سیزدهم، تغییرات مثبتی در ساختار این نهاد رخ دهد که نه تنها باعث بهبود خدمات ارائه شده شود، بلکه از فسادهای مالی و عقد قراردادهای مشکوک که سودش به جیب مدیران و دلالان میرود و زیانش به چشم ایثارگران و جانبازان، جلوگیری شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر