۱۴۰۰-۰۷-۲۵

تولد نزدیک به۸۰۰ کودک طی ۶ ماه از مادرانی که خود کودکند


طی ۶ ماه اول سال نزدیک به ۸۰۰ کودک از مادران کم سن‌و سال متولد شدند

بر اساس گزارش اولیه سازمان ثبت احوال کشور از آمارهای مربوط به تولد در ایران، فقط از ۳۰ اسفند ۹۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰، نزدیک به ۸۰۰ کودک از مادران خردسال زیر ۱۴ ساله متولد شده‌اند. این در حالی است که مقام‌های رسمی پدیده کودک‌همسری در ایران را انکار می‌کنند و تسهیلاتی نیز برای ازدواج کودکان در نظر گرفته شده است.
مطابق با آمار اولیه شمار موالید سال ۱۴۰۰ (بر حسب سن مادر در زمان تولد) که از سوی سازمان ثبت احوال کشور منتشر شده، در شش ماه و ۱۶ روز نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده اند و به گفته سازمان ثبت احوال کشور این ارقام آمارهای اولیه هستند و ممکن است در بازبینی های آتی تغییر کنند.
در این میان، ۴۲۱ کودک از مجموع ۷۹۱ کودک متولد شده از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله، پسر و ۳۷۰ کودک نیز دختر هستند.
آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی ترین شروط برای تشکیل خانواده است.
کارشناسان مسائل حقوق بشر ایران تاکید دارند که آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.
بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر