۱۴۰۰-۰۸-۱۰

سعید سنگر بعد از ۲۱ سال زندان و شکنجه آزاد شد

سعید سنگر بعد از ۲۱ سال زندان و شکنجه آزاد شد


سعید سنگر در این ۲۱ سال ۱۳ بار اعدام مصنوعی شد و ۳ سال در انفرادی بود

سعید سنگر زندانی سیاسی کرد بعد از ۲۱ سال زندان و شکنجه در زندان‌های مختلف روز شنبه ۸ آبان آزاد شد. او طی این سالیان دراز بیش از سه سال را در زندان انفرادی گذارند و شکنجه‌های هولناکی را متحمل شد.
۱۳بار اعدام مصنوعی

شاید کسی که اول بار کلمه اعدام مصنوعی را می شنود تصور کند که یک پدیده به شوخی گرفته شده است. اما برای زندانی زیرحکم اعدام، اعدام مصنوعی مثل یک اعدام واقعی است. او باید همان لحظات وحشت و ترس و هراس را تجربه کند، چون مرگ و زندگی او به دست کسی است که بالای سر او ایستاده است و او نمی داند آیا حلقه داری که الان به گردن او افکنده شده است، کشیده خواهد شد یا خیر؟

آیا چند ثانیه دیگر زیرپایش خالی خواهد شد یا خیر؟ این همان دنیای وحشتی است که بازجو و زندانبان و دژخیمان می‌خواهند آن را برای زندانی ایجاد کنند. این زندانی سیاسی در این ۲۱ سال بیش از ۱۳بار اعدام مصنوعی شد. زندانی سیاسی سعید سنگر به جرم همراهی با مجاهدین خلق این سالیان طولانی را در زندان گذراند.
از ۲۷سالگی تا۴۸ سالگی در زندان

سعید سنگر متولد اردیبهشت سال ۵۲ از پیرانشهر است. وی در تاریخ دهم شهریور سال ۱۳۷۹ در ۲۷ سالگی دستگیر شد و اکنون در ۴۸ سالگی آزاد شده است.

سعید سنگر دو ماه پس از دستگیری، در دادگاهی به ریاست قاضی فاطمی، به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم گردید.

پس از آن از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل و تا سال ۸۲ در سلول انفرادی نگهداری شد. یعنی این زندانی سیاسی ۳ سال را در سلول‌های انفرادی گذراند. در آذرماه همان سال در مرحله تجدید نظر، حکم وی با یک درجه تخفیف، به حبس ابد کاهش یافت.

حکم حبس ابد این زندانی در تاریخ ۳ دی ماه ۹۵ توسط شعبه ۴ اجرای احکام سنندج، به ۱۸ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
پرونده سازی مجدد

سعید سنگر پس از ۲۰ سال حبس در حالیکه دو سال از تاریخ پایان محکومیتش گذشته بود، روز اول بهمن سال ۹۹ طی حکمی که به وی ابلاغ شد به یازده ماه زندان دیگر محکوم شد.

او در تمام این سالیان از حداقل‌های حقوق یک زندانی سیاسی محروم بوده است. با وجود شیوع ویروس کرونا در ایران، باز هم این زندانی سیاسی شرایطش تغییر نکرده بود و هر لحظه در معرض مرگ و خطر بیماری قرار داشت.


اکنون بعد از ۲۱ سال زندان و شکنجه در حالی آزاد شد که از پایان محکومیت‌اش بیش از یک سال گذشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر