۱۴۰۱-۱۰-۰۱

زندان های گوهردشت، ساری و مرکزی کرج، اعدام ۱۰ زندانی طی ۷ روز

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، در زندان های گوهردشت، ساری و مرکزی کرج، طی ۷ روز، در روزهای چهارشنبه ۲۳ آذرماه، یکشنبه ۲۷ آذرماه و سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱، حداقل ۱۰ زندانی اعدام شدند.

روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، حکم اعدام ۵ زندانی در زندان گوهردشت اجرا شد. این زندانیان که همگی متهم به قتل بودند، از زندان تهران بزرگ جهت اجرای حکم اعدام به زندان گوهردشت منتقل شده بودند. از اسامی و مشخصات ایشان اطلاعی در دست نیست.

در روز یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱، دو زندانی از متهمان مواد مخدر و قتل در زندان ساری اعدام شدند. محمد اکبری یکی از این زندانیان بود که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود. از هویت زندانی دیگر که به اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، اطلاعی در دست نیست.

همچنین روز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱، ۳ زندانی در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) اعدام شدند. مهدی کامرانی فر و یک زندانی دیگر به اتهام مواد مخدر محکوم به اعدام شده بودند. زندانی دیگر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود که از مشخصات و هویت او اطلاعی در دست نیست.

پس از افزایش موج اعدام ها، در روزهای گذشته در زندان های مرکزی کرج و زندان قائمشهر زندانیان به انتقال هم بندیان محکوم به اعدام خود برای حکم اعدام اعتراض کردند.
روز شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، زندانیان سه سالن زندان مرکزی کرج، پس از انتقال چند زندانی محکوم به اعدام جهت اجرای حکم اقدام به دادن شعار مرگ بر خامنه ای و مرگ بر دیکتاتور کردند. این زندانیان با سرکوب و شلیک گلوله های جنگی و اشک آور مواجه شدند. بر اساس گزارشات تعدادی زندانی زخمی و حداقل یک زندانی کشته شد.

با احتساب این اعدام ها، از ابتدای سال ۱۴۰۱ دستکم ۵۰۶نفر اعدام شده اند. این درحالیست که بسیاری احکام اعدام بصورت مخفیانه اجرا می شود در در هیچ کجا منتشر یا اعلام نمی شود. بنابراین شمار حقیقی اعدامها از این رقم بیشتراست.

یادآوری میکنیم گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که کارزار تازه‌ای در جهت اعدام زندانیان به راه انداخته ‌اند.

۲۹ آذر, ۱۴۰۱
کانون حقوق بشر ایران،



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=73617

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر