۱۴۰۲-۱۲-۱۳

در بیست و چهارمین سال حبس؛ گزارشی از آخرین وضعیت غلامحسین کلبی در زندان شیبان اهواز

خبرگزاری هرانا – غلام‌حسین کلبی، شصت و پنج ساله، از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران در زندان شیبان اهواز بدون مرخصی و چشم‌اندازی از آزادی، حکم حبس ابد خود را تحمل می‌کند. وی علیرغم حال نامساعد جسمانی از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، غلامحسین کلبی زندانی سیاسی دوران محکومیت حبس ابد خود را در زندان شیبان اهواز سپری میکند.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای کلبی ضمن تایید این گزارش به هرانا گفت: “آقای کلبی اکنون در سن ۶۵ سالگی به سر می‌برد که نزدیک به بیست و چهار سال از زندگی خود را در این زندان و بدون هیچ‌گونه مرخصی‌ گذرانده است.”
وی افزود: “او به تازگی درخواست انتقال به ماهشهر یا تهران را داده است، اما به دلیل تصمیم وزارت اطلاعات، با این درخواست موافقت نشده است. وی با وجود اینکه برای حضور در مراسم تشییع اعضای خانواده‌اش در طول این سال‌ها تلاش کرده، اما به او اجازه داده نشده و بسیاری از اعضای خانواده‌اش در حین حبس او فوت کرده‌اند.
آقای کلبی از بیماری‌های مختلف از جمله افزایش چربی خون و درد گوش رنج می‌برد، اما متاسفانه از رسیدگی مناسب و درمان‌های لازم محروم است. این شرایط ناعادلانه و نقض حقوق اساسی، او را در یک وضعیت نابسامان و بحرانی قرار داده است.

غلامحسین کلبی در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۷۹ به همراه سعید ماسوری به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران در شهرستان دزفول بازداشت و در سال ۱۳۸۱ در دادگاه انقلاب تهران با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد ولی در ‌‌‌‌نهایت حکم وی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

این زندانی سیاسی پس از دستگیری مدت ۱۴ ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات اهواز سپری کرد و سپس به بند ۲۰۹ و پس از آن به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود. وی پس از محکومیت به زندان ماهشهر و سپس زندان کارون اهواز منتقل شد. آقای کلبی پس از تعطیلی این زندان در بهمن‌ماه سال ۹۴ همراه با دیگر زندانیان به زندان شیبان معروف به مجتمع حرفه آموزی منتقل شد.

در آبان ماه سال ۹۵، برادر وی به عنوان تنها عضو باقی مانده از خانواده‌اش در راه زندان برای ملاقات حضوری با وی که بعد از پنج سال تلاش موفق به اخذ آن شده بود، دچار سکته شد و فوت کرد. مقامات قضایی با مرخصی این زندانی سیاسی برای حضور در مراسم تدفین آخرین عضو خانواده اش موافقت نکردند.

پیشتر یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به هرانا گفت: “غلامحسین کلبی به بیماری قلبی دچار است و از طرف دیگر عفونت پیوسته گوش چپ باعث ضعف شدید شنوایی او شده است. او همچنین بر خلاف اصل تفکیک جرائم در میان زندانیان جرائم عمومی و مجرمین خطرناک نگهداری می‌شود. غلامحسین کلبی از سوی حفاظت زندان شیبان اهواز جهت پذیرش توبه نامه تحت فشار قرار دارد”.

خبرگزاری هرانا   ۱۴۰۲/۱۲/۱۲



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=90085

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر