۱۴۰۳-۰۵-۰۹

گزارشی از بازداشت سعید محمدی دورکی

خبرگزاری هرانا – یک شهروند ایرانی به نام سعید محمدی دورکی در تاریخ دوم اردیبهشت ماه، پس بازگشت به کشور توسط ماموران امنیتی در فرودگاه بین‌المللی “امام خمینی” بازداشت شد.

علیرغم گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری، کماکان از محل نگهداری آقای دورکی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید محمدی دورکی در بازداشت بسر میبرد.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، آقای دورکی در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری، پس از بازگشت به کشور توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه بین‌المللی “امام خمینی” بازداشت شد.
علیرغم گذشت ۹۹ روز از زمان دستگیری سعید محمدی دورکی، کماکان از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۵/۰۷



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94582

زندان ارومیه؛ سه فعال مذهبی کُرد به بغی متهم شدند

سه فعال مذهبی کُرد و اهل بوکان به نام‌های سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری که زمستان گذشته توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شده‌اند، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به “بغی” متهم شده و احتمال صدور احکام سنگین از جمله حکم اعدام برای آنها بالقوه است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً سه فعال مذهبی کُرد و اهل بوکان به نام‌های سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری که زمستان گذشته بازداشت و هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه محبوس هستند، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب ارومیه با اتهام‌هایی نظیر “بغی”، عضویت در گروه تندرو اسلامی انصارالسنه” و “تبلیغ علیه نظام” متهم شده‌اند.

با انتساب اتهام بغی به این سه زندانی مذهبی کُرد، جان آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته و بر مبنای چنین اتهامی ممکن است حکم اعدام و یا احکام دیگری شامل دیگری قطع دست راست و پای چپ صادر شود.

به گفته یک منبع مطلع، این سه فعال مذهبی در ایام بازداشت سه ماهه خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، توسط بازجویان اداره اطلاعات جهت انجام اعترافات اجباری علیه خود به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و از هرگونه حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند.

این سه فعال مذهبی طی روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ( ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴) توسط نیروهای اداره اطلاعات بوکان با توسل به خشونت بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شده‌اند.

سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری، پس از سه ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و هم‌اکنون در این زندان و بدون حق استفاده از مرخصی محبوس هستند.

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94579

۱۴۰۳-۰۵-۰۷

دو زندانی در آذربایجان غربی از اعدام رهایی یافتند

خبرگزاری هرانا – دو زندانی در آذربایجان غربی که پیشتر از بابت اتهام قتل در دو پرونده مجزا به اعدام محکوم شده بودند، در پی کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، دو زندانی در آذربایجان غربی از اعدام رهایی یافتند.

بر اساس این گزارش، ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از حصول سازش در دو پرونده اعدام خبر داد و گفت: با تلاش های صورت گرفته، رضایت اولیای‌ دم جلب شد و آنها با گذشت خود، محکومین به اعدام را از مجازات نجات دادند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد: در یکی از این پرونده ها ۱۰ ساعت قبل از اجرای حکم اعدام، اولیای‌ دم اعلام گذشت کردند و به محکوم فرصت دوباره زندگی بخشیدند.

وی همچنین اظهار داشت که با احتساب این دو پرونده، تعداد موارد سازش و بخشش اعدام در هفته های اخیر به عدد چهارده رسید و کل سازش‌ های این استان از ابتدای سال به بیست و چهار فقره رسید.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۵/۰۵



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94535

یک زندانی در زندان قائن اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز چهارشنبه سوم مردادماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان قائن به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه روز چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان قائن اعدام شد.

هویت این زندانی، مطیع الله بارکزی، تبعه کشور افغانستان، چهل ساله و پدر دو فرزند عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، آقای بارکزی چهار سال پیش از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر در شهر قائن دستگیر و سپس توسط مرجع قضایی اعدام محکوم شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا۱۴۰۳/۰۵/۰۵



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94525

۱۴۰۳-۰۵-۰۵

مهاباد؛ قتل یک شهروند حین بازداشت با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی

نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یک شهروند متهم اهل مهاباد را در جریان تعقیب‌وگریز با تیراندازی مستقیم و با شلیک گلوله به سر در حالی که زخمی بود، به قتل رساندند.

هویت شهروند مقتول، احمد تِرمَن احراز شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ساعت شش بامداد چهارشنبه ٣ مردادماه ١٤٠٣ (٢٤ جولای ٢٠٢٤)، احمد ترمن، ۵٢ ساله و اهل مهاباد با شلیک نیروی انتظامی کشته شد. وی به دلیل درگیر شدن فرزندش با یک فرد بسیجی تحت تقیب قرار گرفته بود.

به گفته منابع آگاه، احمد ترمن ابتدا در مقابل منزل شخصی‌اش در محله باغ سیسه مهاباد هدف یک گلوله قرار گرفته و پس از پیمودن یک مسیر در حوالی استخر بهمن، بر زمین افتاده و بار دیگر با شلیک یک گلوله به سر توسط نیروی انتظامی به قتل رسیده است.

یکی از نزدیکان این فرد به هه‌نگاو گفت: “احمد ترمن به دلیل درگیر شدن در نزاع بین یکی از فرزندانش به نام چیا با یک فرد بسیجی به نام سروش تبنجی، تحت تعقیب قرار گرفته بود.”

هه‌نگاو؛ چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94456

۱۴۰۳-۰۵-۰۲

پرونده‌سازی تازه علیه شریفه محمدی؛ اعزام تیم ویژه بازجویی به زندان لاکان

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اعزام یک تیم ویژه بازجویی متشکل از سه بازجو و چند ناظر این وزارت‌خانه به زندان لاکان رشت، درصدد پرونده‌سازی جدیدی علیه شریفه محمدی است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی روزهای اخیر سه بازجو و ناظران ویژه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، برای پرونده‌سازی مبتنی بر اخذ اعتراف اجباری علیه شریفه محمدی، از تهران به زندان لاکان رشت اعزام شدند.

به گفته منابع آگاه، این اقدام در پی واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی به تحمیل حکم اعدام به شریفه محمدی صورت گرفته تا زمینه‌سازی‌های لازم را برای توجیه اتهامات مطروحه، فراهم کنند.

این تیم ویژه موظف شده تا با وعده کاهش مجازات و اتهامات، از شریفه محمدی اعترافاتی را اخذ و آن را ضمیمه پرونده کند تا از آن، برای اثبات موجه بودن اتهام “بغی” و حکم اعدام این زندانی سیاسی، در محافل بین‌المللی استفاده کند.

اوایل تیرماه سال جاری، شریفه محمدی توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب رشت به ریاست هر یک از قاضیان احمد درویش گفتار و مهدی راسخی به اتهام بغی از طریق عضویت در کمیته هماهنگی برای تشکیل تشکل‌های کارگری و “نزدیکی این تشکل به حزب کومله” و با استناد به مواد ۲۱۱ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ خورشیدی به اعدام محکوم شد.

هه‌نگاو پیشتر با اشاره به اسناد دریافتی، نوشت: “حکم مذکور رسماً و به صورت حضوری به وکیل خانم شریفه محمدی ابلاغ شده و رای صادره ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.”

همچنین آمده است که، “سازمان اطلاعاتی کشور تنها مرجع به عنوان کارشناس برای معرفی اعضای گروهک‌ها می‌باشند و تمام گزارشات اداره اطلاعات استان گیلان و همچنین اداره اطلاعات استان کُردستان ضمیمه پرونده می‌باشد و متهم را عضو گروهک کومله و کمیته هماهنگی معرفی نموده‌ است.” این خود گویای مستقل نبودن دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران و سندی آشکار از دخالت نهادهای امنیتی در سیستم قضایی می‌باشد.

قابل ذکر است که، نشست رسیدگی به اتهامات شریفه محمدی روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ (۸ ژوئن ۲۰۲۴) در شعبه یکم دادگاه انقلاب رشت برگزار شده بود.

هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که، شریفه محمدی، شهروند تُرک و اهل رشت توسط بازجویان اداره اطلاعات سنندج، برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار روانی و جسمی قرار گرفته است.

شریفه محمدی روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ( ۵ دسامبر ۲۰۲۳) توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل خود واقع در شهر رشت با توسط به خشونت بازداشت و مدت هفت ماه گذشته را (۲۱۲ روز) در زندان‌های مرکزی سنندج و لاکان رشت و همچنین بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات در این دو شهر در بازداشت به سر برده است.

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94352

کرمانشاه؛ اجرای مخفیانه حکم اعدام دانیال کاظمی‌نژاد در رابطه با پرونده قتل یک عضو سپاه

حکم اعدام دانیال کاظمی‌نژاد، زندانی محبوس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه (کرماشان) بدون اطلاع خانواده و مخفیانه اجرا شد.

وی پیشتر بابت اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران به نام سجاد امیری بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه یکشنبه ٣١ تیرماه ١٤٠٣ (٢١ جولای ٢٠٢٣)، حکم اعدام دانیال کاظمی‌نژاد، زندانی ۳۰ ساله اهل شهرستان اسلام آبادغرب (شاباد) مخفیانه و بدون اطلاع قبلی خانواده و بدون حق ملاقات آخر با خانواده‌اش در زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل‌آباد) به اجرا درآمد.

دانیال کاظمی‌نژاد تیرماه ١٤٠٢، توسط نیروهای امنیتی در شهر خوی بازداشت و چندی بعد به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد.وی پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه بابت اتهام قتل سجاد امیری، عضو سپاه پاسداران به اعدام محکوم شده بود.
سجاد امیری از اعضای سپاه پاسداران که به سوریه نیز رفته بود، در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در کرمانشاه کشته شد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران آن زمان به عنوان “شهید مدافع امنیت” از سجاد امیری یاد کردند که به گفته آنها در یک ماموریت امنیتی کشته شده است.

قابل ذکر است که دانیال کاظمی‌نژاد اهل روستای “لُر” شاباد بود و سال گذشته نیروهای سپاه به این روستا هجوم بردند و درگیری مسحانه‌ای روی داد و آن زمان هه‌نگاو از احضار و بازداشت نزدیک به ۱۶۰ شهروند این روستا خبر داده بود.

خبر اعدام این زندانی تا زمان تنظیم این خبر، در رسانه‌های حکومتی به ویژه رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است.

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94341

۱۴۰۳-۰۴-۳۱

زندان زابل؛ انتقال یک زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

خبرگزاری هرانا – روز جمعه بیست و نهم تیرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان زابل که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، یک زندانی در زندان زابل به سلول انفرادی منتقل شد.

هویت این زندانی “سهراب جهان تیغ، پنجاه و شش ساله، فرزند جانعلی، دارای پنج فرزند و اهل شهرستان زابل” گزارش شده است.

انتقال آقای جهان تیغ به سلول انفرادی، روز جمعه بیست و نهم تیرماه، جهت اجرای حکم اعدام وی صورت گرفته است.

براساس این گزارش، او در سال نود و هشت از بابت اتهام قتل بازداشت و توسط دادگاه کیفری شهرستان زابل به اعدام محکوم شد.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۴/۳۰



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94289

دهگلان؛ احضار و بازداشت یک شهروند توسط اداره اطلاعات

خبرگزاری هرانا – مهیار کرمی، شهروند اهل دهگلان، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبرنیوز، روز پنج شنبه بیست و هشتم تیرماه، یک شهروند توسط اداره اطلاعات دهگلان احضار شد.

هویت وی “مهیار کرمی، اهل روستای قروچای از توابع شهرستان دهگلان” گزارش شده است.

بنابر این گزارش، آقای کرمی پس از احضار به این نهاد امنیتی، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بیخبری از وضعیت این شهروند، افزایش نگرانی های خانواده او در خصوص سرنوشت فرزندشان را به دنبال داشته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۴/۳۰



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94286

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

صدور حکم اعدام برای یک متهم در تهران

خبرگزاری هرانا – یک متهم به قتل که تبعه کشور افغانستان است، توسط شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد.


به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک متهم در تهران به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، این زندانی که “حامد” نام دارد به اتهام قتل دوست خود به نام “سعید”، در تاریخ دهم شهریورماه ۱۴۰۱ توسط ماموران کلانتری ورامین بازداشت شد.

رسیدگی به این پرونده در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران صورت گرفت و متهم در دفاع از خود گفت: “باور کنید من قصد کشتن سعید را نداشتم. من و سعید سال‌ها قبل با هم دوست بودیم و یک سال پیش برای یافتن کار از افغانستان به ایران آمدیم. ما در ساختمان نیمه‌ساز با هم کار می‌کردیم. اما آن روز با هم درگیر شدیم و من در اوج خشم فلاسک چای را برداشتم و به پشتش کوبیدم. اما فلاسک شکست و حتی بدن او با چای داغ دچار سوختگی شد.”

او در ادامه افزود: “من بلافاصله او را به بیمارستان رساندم اما کار از کار گذشته بود. من قصد کشتن او را نداشتم.”

سپس وکیل وی به دفاع از موکل خود پرداخت و عنوان کرد: “بررسی‌ها نشان می‌دهد آلت قتل فلاسک چای بوده است. از این رو تقاضا دارم تا کارشناسان پزشکی قانونی درباره اینکه ضربه فلاسک کشنده بوده یا نه اظهار نظر کنند.”

نهایتاً کارشناسان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کردند علت مرگ، ضربه به سر بوده و رابطه علیت بین ضربه به سر و مرگ قربانی وجود داشته است.

در این گزارش آمده است: در دومین جلسه دادگاه، قاضی پرونده “حامد” را از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم کرد.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۴/۲۹



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94247

فراخوان جلسه عمومی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

فراخوان جلسه عمومی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۱ جولای ۲۰۲۴ در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت اروپای مرکزی



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94244

۱۴۰۳-۰۴-۲۸

بانە؛ زخمی شدن یک کولبر توسط نیروهای هنگ‌مرزی

یک کولبر اهل بانه بەنام سیروان رسولی، با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی جمهوری اسلامی ایران به شدت مجروح شد.

براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ (۱۵ ژوئیه ۲۰۲۴)، سیروان رسولی، ۳۲ ساله و اهل بانه، توسط نیروهای هنگ‌مرزی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته سپس از فاصله نزدیک و با سلاح کلاشینکف مورد اصابت گلوله‌ی این نیروها قرار گرفته و زخمی شده است.

به گفته منابع آگاه، این کولبر از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به دلیل عمق جراحات وارده جهت مداوا به مراکز درمانی تبریز منتقل شده است.

هەنگاو؛ سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94214

۱۴۰۳-۰۴-۲۶

کامیاران؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

 

خبرگزاری هرانا – فیض الله شادی، شهروند ساکن کامیاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، یک شهروند در کامیاران بازداشت شد.

هویت وی “فیض الله شادی، ۴٧ ساله، اهل روستای «کاوانه» و ساکن شهر کامیاران” گزارش شده است.

در این گزارش آمده است؛ نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این شهروند را در محل کارش در کامیاران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین محل کار وی نیز پلمب شده است.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۶



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94175

بانه؛ یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی زخمی شد

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه بیست و پنجم تیرماه، یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مرز بانه، زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبرنیوز، روز دوشنبه بیست و پنجم تیر ۱۴۰۳، تیراندازی نیروهای نظامی در مرز بانه، زخمی شدن یک کولبر را در پی داشت.

هویت وی، سیروان رسولی، ۳۲ ساله و اهل بانه گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، این کولبر ابتدا توسط نیروهای نظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس بر اثر شلیک مستقیم اسلحه ساچمه ای زخمی شده است.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۹ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۳۵۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۱۱ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۶ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۶



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94172

برنامه شماره ۶۲۵ رادیو هفتگی اینترنتی بشریت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

برنامه شماره ۶۲۵ رادیو هفتگی اینترنتی بشریت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94166

۱۴۰۳-۰۴-۲۵

رهایی چهار زندانی از اعدام در شهریار/ نقض حکم اعدام یک متهم

خبرگزاری هرانا – دادستان شهریار از رهایی چهار زندانی محکوم به اعدام از چوبه دار در این شهرستان خبر داد. از سوی دیگر حکم اعدام یک متهم در تهران توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده مربوطه جهت رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، چهار زندانی در شهریار از چوبه دار نجات یافتند.

دادستان شهریار گفت: “در راستای اجرای برنامه‌های ابلاغی رئیس کل دادگستری استان تهران برای کاهش جمعیت کیفری و تعیین تکلیف محکومانی که مدت زمان طولانی در حبس به سر می‌برند، چهار زندانی محکوم به اعدام با استفاده از ظرفیت‌های خیرین و تلاش‌های همکاران دادسرای شهریار به زندگی بازگشتند.”

مهدی محمدی افزود: “در یکی از پرونده‌ها زندانی بعد از ۱۴ سال و در پرونده دیگر زندانی بعد از ۹ سال از زندان آزاد شدند.”

نقض حکم اعدام یک متهم توسط دیوان عالی کشور
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد، حکم اعدام یک متهم توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

بر اساس این گزارش، با شکایت چندین زن، یک مرد تبعه افغانستان به اتهام اذیت و آزار ۹ زن در تهران بازداشت شد. رسیدگی به این پرونده از سال ۱۳۹۹ به دنبال اذیت و آزار زنان در پارک مهرگان تهران توسط مردی به نام شیررضا ، ۳۰ ساله که اهل افغانستان است آغاز شده بود.

وی اتهامات وارده را در جلسات رسیدگی به پرونده اش رد کرد.

وی چندی بعد توسط دادگاه مذکور در سومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش، به دنبال اعتراض شاکی ها به سخنان متهم، نتایج آزمایشات DNA و تصاویر ضبط شده دوربین های مداربسه، به اعدام محکوم شد.

در نهایت با اعتراض متهم به حکم صادره، پرونده در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی قرار گرفت و قضات دیوان عالی کشور با توجه به اظهارات دو نفر از شاکی ها در دادگاه، حکم اعدام را شکستند و خواستار رسیدگی دوباره به پرونده شدند. قضات اعلام کردند اظهارات دو نفر از شاکی ها نیازمند تحقیق بیشتری است و با تکمیل تحقیقات، مرد افغان بار دیگر در دادگاه از خود دفاع خواهد کرد.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94159

سراوان؛ کشته و زخمی شدن دو سوختبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه بیست و چهارم تیرماه، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه کله‌گان شهرستان سروان، یک سوختبر جان خود را از دست داد و یک سوختبر دیگر نیز زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سروان به کشته و زخمی شدن دو سوختبر انجامید.

هویت سوختبر کشته شده، “جمشید (جما) گمشادزهی، حدودا بیست و یک ساله، فرزند محمد، متاهل، پدر یک فرزند و هویت سوختبر مجروح نیز اکرم گمشادزهی، بیست ساله، فرزند شاه‌مراد و متاهل، هر دو اهل و ساکن شهرستان سراوان” گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، حوالی ساعت ۱۳:۰۰ روز یکشنبه بیست و چهارم تیرماه، نیروهای نظامی پاسگاه بن‌سر، بدون ایست و هشدار قبلی سوختبران مذکور را در منطقه کله‌گان از توابع شهرستان سراوان مورد هدف تیراندازی قرار دادند که جمشید گمشادزهی، راکب موتور سیکلت جان خود را از دست داده و دیگر سرنشین آن از ناحیه دست مجروح شده است.

در این گزارش آمده است، اکرم گمشادزهی، سوختبر مصدوم جهت سیر مراحل درمان به بیمارستان رازی سراوان منتقل شده است. همچنین تاکنون پیکر سوختبر جانباخته به خانواده وی تحویل داده نشده است.

در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.
در طول سال ۱۴۰۲، مجموعا ۵۴۰ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند، که از میان آنها ۱۲۹ شهروند جان خود را از دست دادند، که این آمار شامل جان باختن ۲۹ کولبر، ۲۹ سوختبر و ۷۱ شهروند دیگر میشود. ۴۱۱ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه اعضای ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۳۵۳ نفر کولبر، ۳۳ شهروند عادی و ۲۵ نفر سوختبر هستند.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۲۵



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94123

علی الله ویسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – امروز یکشنبه بیست و چهارم تیرماه، علی الله ویسی، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، امروز یکشنبه بیست و چهارم تیر ۱۴۰۳، علی الله ویسی توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، ماموران بدون ارائه حکم قضایی این زندانی سیاسی سابق را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.

گفتنی است، آقای الله ویسی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام” به دو سال حبس محکوم شده بود. وی نهایتا توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان، به اتهام “تبلیغ علیه نظام، همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون و تشکیل گروه غیر قانونی” به ۴ سال حبس تعلیقی و ۵ ماه حبس تعزیزی محکوم شد.

این شهروند اهل سنندج شهریورماه همان سال جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. او پنج ماه بعد با اتمام دوران محکومیت از زندان آزاد شد

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۴



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94120

۱۴۰۳-۰۴-۲۴

محمد عمر ریگی از زندان زاهدان آزاد شد

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه بیست و سوم تیرماه، محمد عمر ریگی با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، امروز شنبه بیست و سوم تیر ۱۴۰۳، محمد عمر ریگی آزاد شد.

بر اساس این گزارش، آزادی آقای ریگی با تودیع وثیقه و از زندان زاهدان صورت گرفته است.

محمد عمر ریگی، متولد ۱۳۷۶ و ساکن روستای “گروک” از توابع شهرستان تفتان، در تاریخ سیزدهم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

تاکنون از اتهامات مطروحه و دلایل بازداشت این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۲۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94108

اعتصاب غذای فاطمه (مژگان) تدریسی در زندان کچویی کرج

بر اساس خبر رسیده به ایران‌وایر، فاطمه (مژگان) تدریسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کچویی کرج، در اعتراض به وضعیت نگهداری و محرومیت از مرخصی اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

این زندانی سیاسی دی ماه سال ١٤٠٢ توسط دادگاه انقلاب کرج به ریاست موسی آصف‌الحسینی، به شش سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شد.

وی سال گذشته نیز در اعتراض به شرایط زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زد و پس از هشت روز با وعده رسیدگی مسئولان زندان، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

مژگان تدریسی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، دو بار بازداشت شده بود. وی در آن زمان به مدت یک ماه در زندان کچویی و مدتی را در زندان اوین در بازداشت به سر برد.

ایران وایر ۲۳ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94105

کامیاران؛ احضار احسان بهجتی جهت اجرای حکم حبس تحت نظارت پابند الکترونیکی

یک شهروند کُرد با هویت احسان بهجتی جهت اجرای حکم حبس در بیرون از زندان و تحت نظارت پابند الکترونیکی به شعبه اجرای احکام دادگاه این شهر احضار شد.

براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ (۱۱ ژوئیه ۲۰۲۴)، احسان بهجتی، شهروند اهل کامیاران جهت اجرای حکم حبس خود تحت نظارت پابند الکترونیکی به دادگاه این شهر احضار و حکم وی اجرا شد.

احسان بهجتی اخیراً توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۹۱ روز حبس محکوم شده بود که این حکم به نظارت پابند الکترونیکی تغییر یافت.

این شهروند ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و پس از گذشت ۴۰ روز با تودیع وثیقه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات آزاد شده‌ بود.

هەنگاو؛ شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94102

مهاباد؛ محمدرضا قیطرانی از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی مجددا بازداشت شد

روز پنجشنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۳، یک جوان ۲۳ ساله کُرد به نام «محمدرضا قیطرانی»، اهل روستای «گرده یعقوب» از توابع مهاباد توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گفته یک منبع مطلع به کُردپا؛ آقای قیطرانی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و از سرنوشت و مکان بازداشتش نیز اطلاعی در دست نیست.

پیشتر یکم مهر ۱۴۰۱، محمدرضا قیطرانی، فرزند جلال در جریان اعتراضات ژن ژیان ئازادی در میدان «استقلال» مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

او پس از چند روز بازداشت در بازداشتگاه‌های مهاباد جهت بازجویی به بازداشتگاه‌های ارومیه منتقل شد و پس از پایان بازجویی به زندان مهاباد انتقال یافت. درنهایت پس از دو ماه بازداشت از زندان مهاباد آزاد شد.

کُردپا؛  ۲۱ تیر ۱۴۰۳،



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94099

۱۴۰۳-۰۴-۲۳

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت مرضیه ریگی خالص

خبرگزاری هرانا – مرضیه ریگی خالص، شهروند اهل زاهدان علیرغم گذشت ۴۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بی خبری بسر میبرد. نیروهای امنیتی دلیل بازداشت وی را فعالیت های همسر وی در فضای مجازی عنوان کرده و از او خواسته اند که همسرش خود را به نهادهای امنیتی معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرضیه ریگی‌خالص در بازداشت بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند، ضمن تایید این خبر به هرانا اطلاع داد: “این شهروند در تاریخ دهم خردادماه، برای حضور در مراسم عروسی یکی از بستگان خود از زاهدان به شهر فاضل‌آباد در استان گلستان سفر کرده و در منزل پدر خود ساکن بود. نیروهای اداره اطلاعات شهر گرگان با ورود به منزل آنها، خانم ریگی خالص را بازداشت کردند. این ماموران دلیل بازداشت این زن را معرفی همسرش به نهادهای امنیتی عنوان کرده و گفته اند که او در فضای مجازی علیه نظام فعالیت کرده است.”
بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، این شهروند در مدت بازداشت دو بار با خانواده تماس تلفنی برقرار کرده و تاکنون از محل نگهداری او اطلاعی حاصل نشده است. امری که به نگرانی نزدیکان او افزوده است.

مرضیه ریگی‌خالص متولد یازدهم مهر ۱۳۷۴، فرزند عبدالله متاهل، مادر دو فرزند، اهل و ساکن زاهدان است. همچنین هویت همسر وی داوود ریگی فرزند جمعه اهل و ساکن زاهدان توسط هرانا احراز شده است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۲۲



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94070

۱۴۰۳-۰۴-۲۲

سروآباد؛ یک مرد به اتهام قتل همسر باردار و پسرش بازداشت شد

 

خبرگزاری هرانا – یک مرد در سروآباد به اتهام قتل همسر و فرزندش بازداشت شد. وی چند ماه قبل به صورت عمدی خودروی خود را به داخل سد داریان در شهرستان سروآباد انداخته بود که در پی این اقدام همسر باردار و پسر پنج ساله اش غرق شدند. متهم اختلاف خانوادگی را از علل این اقدام عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از موکریان، یک مرد در سروآباد به اتهام قتل اعضای خانواده اش بازداشت شد.

براساس این گزارش، چند ماه قبل حادثه سقوط یک خودرو به داخل سد داریان در شهرستان سروآباد به پلیس گزارش شد. در این حادثه فقط پدر خانواده که راننده خودرو بود سالم ماند و همسر باردار و پسر پنج ساله‌ وی غرق شدند.

پس از چندی، پدر این خانواده به اتهام قتل بازداشت و اعتراف کرد که به صورت عمدی ماشین را داخل سد انداخته است.

متهم در اظهارات خود “اختلاف خانوادگی” را از علل این اقدام عنوان کرد.

وی پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و سپس روانه زندان شده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۰



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94031

صدور حکم اعدام برای یک متهم همزمان با رهایی دو زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – یک متهم توسط دادگاه کیفری استان تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد. از سوی دیگر دو زندانی در زنجان و الیگودرز که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه‌ دار نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک متهم در تهران به اعدام محکوم شد.

رسیدگی به این پرونده از ۲۶ شهریورماه سال گذشته به دنبال کشته شدن پسر جوانی به نام مجید در یکی از محله های قرچک ورامین آغاز شد. پس از مدتی یک متهم به نام احسان در این خصوص بازداشت شد.

احسان در بازجویی ها به قتل اعتراف کرد و پرونده اش به صدور کیفرخواست به شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد.

در ابتدای جلسه پدر و مادر قربانی برای متهم درخواست اعدام را مطرح کردند.

در ادامه متهم اظهار کرد: من و مقتول از قبل با هم اختلاف و درگیری داشتیم. یک سال قبل در خیابان با هم درگیر شدیم و او با چاقو ضربه ای به دستم زد و موتورم را با خودش برد. بعد از آن درگیری چند باری در فضای مجازی با هم کل کل کردیم اما با هم روبه رو نشدیم. چون در یک کمپ ترک اعتیاد کار می کردم آخرین بار همراه یک راننده به فیلستان رفتم تا یک معتاد را تحویل بگیرم و به کمپ ببریم. اما در میان راه مقتول را اتفاقی دیدم. از راننده خواستم توقف کند و سریع از ماشین پیاده شدم. من به سمت مجید رفتم و گفتم بالاخره با او روبه رو شدم. اما او سنگی را که در دست داشت به سمت پایم پرت کرد و رفت. من که از رفتار او عصبانی شده بودم از پشت سر با چاقو ضربه ای به او زدم و سوار ماشین شدم و فرار کردم.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و احسان را به اعدام محکوم کردند.

رهایی یک زندانی از اعدام در زنجان
به گزارش میزان، یک زندانی در زنجان از اعدام رهایی یافت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان اظهار کرد: پس از تایید حکم اعدام برای یک متهم، با پیگیری و تلاش مستمر کارکنان شعبه اجرای احکام کیفری و مصلحین شورای حل اختلاف زنجان، در نهایت اولیای‌دم، رضایت خود را اعلام کردند.

بهروز عباسی در ادامه افزود: این زندانی که از سال ۱۳۹۸ در زندان بسر میبرد، از مجازات اعدام رهایی یافت.

یک زندانی در الیگودرز از اعدم رهایی یافت
به گزارش رکنا، یک زندانی در شهرستان الیگودرز با گذشت اولیای دم از مجازات مرگ رهایی یافت.

مهدی سرلک، دادستان الیگودرز در این خصوص توضیح داد: پنج سال پیش در یک درگیری طایفه‌ای، فردی به قتل رسید و یک متهم در این خصوص به اعدام محکوم شد. امروز با تلاش شورا‌های حل اختلاف دستگاه قضایی، ریش سفیدان و بزرگان طوایف و همچنین نیروی انتظامی شاهد گذشت خانواده مقتول و رهایی زندانی از طناب دار هستیم.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۸



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94028

رهایی سه زندانی از اعدام در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا – سه زندانی در سمنان، کرمانشاه و دهلران که پیشتر در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک زندانی در کرمانشاه از اعدام رهایی یافت.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: “حکم اعدام یک زندانی که در سال ۱۳۸۰، مرتکب قتل شده بود، با گذشت اولیای دم لغو شد.”

این مقام قضایی با اشاره به اینکه این قتل در یک منازعه میان چند خانواده از اهالی یک روستا بر سر زمین کشاورزی، صورت گرفته بود، افزود: “اولیای دم پس از ۲۳ سال از اجرای حکم اعدام زندانی گذشتند.”

یک زندانی محکوم به اعدام در سمنان بخشیده شد
به گزارش فارس، رئیس‌ کل دادگستری استان سمنان از رهایی از اعدام یک زندانی در این استان خبر داد.

محمدصادق اکبری در این خصوص گفت: “نخستین پرونده گذشت از مجازات اعدام سال جاری، با تلاش مسئولان قضایی، واحد مددکاری، اعضای شعبه ۳۱ شورای حل اختلاف ویژه زندان سمنان و صلح‌یاران در این استان صورت گرفت.”

اکبری افزود: “محکوم‌علیه که مدت ۲ سال است در زندان به سر می‌برد و پرونده‌ی وی در مسیر اجرای حکم اعدام قرار داشت، با اعلام رضایت قطعی اولیای دم، از مجازات سلب حیات نجات یافت.”

دهلران؛ رهایی یک زندانی از اعدام
به گزارش میزان، یک زندانی که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه دار نجات پیدا کرد.

عمران علی‌محمدی، رئیس کل دادگستری استان ایلام در این رابطه عنوان کرد: “یک پرونده اعدام نزد شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب دهلران با اخذ رضایت اولیای دم به صلح و سازش ختم شد.”

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۹



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94025

پرونده سرقت مسلحانه در بزرگراه صدر تهران؛ صدور حکم اعدام برای دو متهم

خبرگزاری هرانا – دو تن از متهمین پرونده سرقت مسلحانه در بزرگراه صدر در تهران، از بابت اتهام محاربه توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، دو متهم در تهران به اعدام محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، روز بیستم فروردین ماه سال جاری، در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر ایجاد رعب و وحشت و سرقت مسلحانه با سلاح سرد توسط سه نفر با دو دستگاه موتورسیکلت از یک خودرو ال ۹۰ در بزرگراه صدر تهران، مرجع قضایی دستور شناسایی و دستگیری آنان را صادر کرد. نهایتاً در تاریخ بیست و ششم فروردین ماه، مرکز اطلاع رسانی فرماندهی تهران بزرگ از دستگیری این سارقان در یکی از شهر‌های شمالی کشور خبر داد.

پس از صدور کیفرخواست متهمان در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت ماه به اتهام شرکت در محاربه از طریق به‌ کارگیری سلاح سرد به منظور بردن مال مردم و ایجاد ناامنی در محیط، این پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارسال و مورد رسیدگی قرار گرفت.

پس از برگزاری دادگاه با حضور متهمان و وکلای آنها، برای دو متهم ردیف اول و ردیف دوم، حکم اعدام صادر شد.

در رابطه با دیگر احکام صادره، لازم به ذکر است که هر سه متهم پرونده به اتهام مشارکت در سرقت با سلاح با توجه به شیوه ارتکاب جرم و دارا بودن سابقه کیفری به تحمل ده سال حبس تعزیری و رد مال مسروقه، متهم ردیف اول پرونده به پرداخت دیه در حق یکی از شکات و متهم ردیف سوم به اتهام معاونت در محاربه به تحمل بیست و پنج سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شدند.

احکام صادره، در صورت فرجام‌خواهی پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۰



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94022

۱۴۰۳-۰۴-۲۰

قتل یک زن جوان در بجنورد با انگیزه “ناموسی

یک زن جوان به نام مرضیه غلام‌پور اهل شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی به دست شوهر خود در مقابل دیدگان فرزند خُردسالش به قتل رسید. انگیزه متهم “ناموسی” گزارش شده است.

براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ (۶ جولای ۲۰۲۴)، مرضیه غلام‌پور، ٢٩ ساله و اهل شهر بجنورد، با شلیک اسلحه توسط شوهر خود به قتل رسید.

به گفته یک منبع مطلع، این زن قربانی کمی پس از درخواست طلاق در مقابل منزل والدین خود و در برابر چشمان فرزند کودک خود، به قتل رسیده است.

سیاست کلی کیفری جمهوری اسلامی در موضوع خشونت خانگی و زن‌کشی، حمایت از نظم مردسالاری است. این سیاست، با فقدان جرم‌انگاری خشونت خانگی و عدم تناسب جرم و مجازات در این زمینه، و همچنین عدم حمایت اجتماعی از زنان در برابر خشونت، منجر به رواج و عادی‌سازی جنایت علیه زنان شده است.

هه‌نگاو؛ سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93984

۱۴۰۳-۰۴-۱۹

مرگ و مصدومیت شش کولبر در مناطق مرزی نوسود

خبرگزاری هرانا – بامداد دوشنبه هجدهم تیرماه، تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود به مرگ و مصدومیت شش کولبر انجامید. در پی این رویداد یک کولبر جان خود را از دست داد و پنج تن دیگر مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، امروز دوشنبه هجدهم تیر ۱۴۰۳، شش کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود جانباخته و زخمی شدند.

هویت یکی از کولبران، “ایوب محمدی، متولد ۱۳۷۵، فرزند عزیز، متأهل پدر یک فرزند، اهل روستای کوگاه از توابع شهرستان ثلاث باباجانی و ساکن جوانرود” گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی گروهی از کولبران را بدون هشدار قبلی مورد هدف تیراندازی قرار داده اند که در نتیجه آن، ایوب محمدی جان خود را از دست داده و پنج کولبر دیگر نیز زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است، کولبران زخمی شده جهت سیر مراحل درمان به بیمارستان قدس در شهرستان پاوه منتقل شدند. همچنین نیروهای نظامی تاکنون از تحویل پیکر کولبر جانباخته به خانواده اش، خودداری کرده اند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۹ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۳۵۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۱۱ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۶ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۸



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93960

۱۴۰۳-۰۴-۱۸

نوسود؛ تیراندازی نیروهای نظامی به زخمی شدن یک کولبر انجامید

خبرگزاری هرانا – امروز یکشنبه هفدهم تیرماه، یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبر نیوز، امروز یکشنبه هفدهم تیر ۱۴۰۳، تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود به زخمی شدن یک کولبر انجامید.

بر اساس این گزارش، سینا نادری کولبر هجده ساله اهل شهر پاوه در پی تیراندازی نیروهای نظامی مورد اصابت گلوله ساچمه ای قرار گرفته و زخمی شده است.

لازم به ذکر است، کولبر مذکور در دی ماه سال ۱۴۰۱ در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی از ارتفاعات مرزی شهرستان نوسود سقوط کرد و دچار مصدومیت شده بود.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۹ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۳۵۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۱۱ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۶ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۱۷



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93939

۱۴۰۳-۰۴-۱۷

گزارشی از بازداشت موقت یک شهروند در راسک

خبرگزاری هرانا – جاسم آسکانی، شهروند اهل راسک روز پنجشنبه چهاردهم تیرماه، توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و روز جاری پس از بازجویی آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، یک شهروند در راسک بازداشت شد.

هویت وی “جاسم آسکانی اهل پشامگ شهرستان راسک” گزارش شده است.

در این گزارش آمده است؛ روز پنجشنبه چهاردهم تیرماه، آقای آسکانی به همراه خانواده خود از پشامگ به سمت راسک با خودروی خود در حال حرکت بوده که توسط نیروهای اداره اطلاعات راسک بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد.

این شهروند در نهایت پس از یک روز بازجویی آزاد شد.

تاکنون از دلایل بازداشت وی اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۵



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93914

صدور حکم اعدام برای یک متهم/ رهایی یک زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – یک متهم به تجاوز توسط دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد. از سوی دیگر، یک زندانی در اردبیل که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه‌ دار نجات یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک متهم به تجاوز در تهران به اعدام محکوم شد.

در این گزارش آمده است: سال ۱۴۰۰، دختر جوانی با آثار کبودی و جراحت در اداره پلیس اظهار کرد: “در محل برگزاری آزمون رانندگی، در انتظار رسیدن افسر و سایر شرکت‌کنندگان بودم. در همان زمان، مردی جوان سوار بر یک خودروی دنا مدعی شد از دوستان افسر است و می‌تواند به من کمک کند. او از من خواست سوار خودرویش شوم و گفت می‌تواند سفارش مرا بکند تا قبول شوم. من هم حرفش را باور کردم، چرا که مشخصاتی ارائه کرد که باورم شد. وقتی سوار ماشینش شدم، ناگهان درها را قفل کرد و به طرز وحشیانه‌ای به طرف من حمله‌ور شد. از شوک این رفتار، بدنم سست و بی‌حرکت شده بود. اما بعد از چند ثانیه به خودم آمدم و سعی کردم با او مقابله کنم. با این حال، او آنقدر قوی و خشن بود که نتوانستم از خودم دفاع کنم. او بعد از اینکه به من تعرض کرد، در گوشه‌ای خلوت مرا از خودرو بیرون انداخت و رفت.”

تحقیقات پلیس، منجر به شناسایی مرد جوان شد و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان تهران رفت.

متهم در جلسه بازجویی منکر اتهام خود شد، اما دختر جوان با بیان جزئیات ماجرا خواستار مجازات وی شد. در نهایت، نتیجه آزمایش پزشکی قانونی اظهارات دختر جوان را تأیید کرد و نتیجه «دی ان ای» نشان داد متهم به تجاوز همان راننده خودروی دنا بوده است و وی به لب به اعتراف گشود.

بعد از اعتراف این مرد، پرونده تکمیل و برای محاکمه آماده شد. روز محاکمه یک‌بار دیگر متهم و دختر جوان در دادگاه حاضر شدند. با پایان گفته‌های طرفین پرونده و وکیل متهم، هیأت قضات شعبه ۱۱ برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند و متهم را به اعدام محکوم کردند.

رهایی یک زندانی از اعدام در اردبیل
به گزارش مهرنیوز، یک زندانی در اردبیل، از مجازات اعدام رهایی یافت.

رئیس شورای حل اختلاف استان اردبیل در این خصوص گفت: یک مرد بازنشسته سه سال پیش بر سر یک اتفاق و عدم کنترل عصبانیت، باعث قتل همسر خود شد و پس از تشکیل پرونده، نهایتاً به اعدام محکوم شده بود.

حسن علوی در ادامه افزود: با تلاش صلح‌یاران هیأت بخشایش ستاد صبر استان و خیرین، این متهم پس از پرداخت مبلغ دیه به خانواده مقتول از اعدام رهایی یافت.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۵



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93911

۱۴۰۳-۰۴-۱۵

تبریز؛ قرار منع تعقیب پرونده سه عضو یک خانواده صادر شد

خبرگزاری هرانا – قرار منع تعقیب پرونده قضایی فرهاد، مریم و سجاد پاک روح، سه عضو یک خانواده ساکن تبریز توسط شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان صادر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قرار منع تعقیب پرونده قضایی فرهاد، مریم و سجاد پاک روح صادر شد.

بر اساس این قرار که توسط شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز صادر شده است، این سه عضو یک خانواده از اتهام تشویش اذهان عمومی، تبرئه شده‌اند.
این پرونده در پی انتشار ویدیویی از طرف این شهروندان در رابطه با اطلاع رسانی در خصوص بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت پدرشان، جبرائیل پاکروح برای آنها گشوده شده بود.

جبرائیل پاکروح در تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک روز با تودیع وثیقه صد میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد.

جبرائیل پاکروح پدر فرهاد پاکروح یکی از فعالان ترک (آذربایجانی) است که به واسطه فعالیت های خود و فرزندش سابقه برخوردهای امنیتی را دارد.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۴



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93851

۱۴۰۳-۰۴-۱۳

اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان مرکزی تبریز

حکم اعدام سه زندانی تُرک و اهل تبریز که پیشتر بابت اتهام “قتل عمد” به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی این شهر به اجرا درآمد. هویت این زندانیان رضا احمدزاده، بهرام محرمی و “منصور” (فامیلی نامشخص)، احراز شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه روز سه‌شنبه ١٢ تیر ماه ۱۴۰۳ (٢ جولای ٢٠٢٤)، حکم اعدام رضا احمدزاده، ۴۷ ساله، بهرام محرمی ۳۶ ساله و منصور، ٢٨ ساله، در زندان مرکزی تبریز اجرا شد.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، رضا احمدزاده از سه سال پیش و بهرام محرمی از دو سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

همچنین دیگر زندانی به نام منصور، نیز پیشتر به اتهام قتل عمد مادرزن ۵٧ ساله خود به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعدام این زندانیان تا زمان تنظیم این خبر، در رسانه‌های حکومتی به ویژه رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است.

هه‌نگاو؛ چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93823

۱۴۰۳-۰۴-۱۲

گزارشی از آخرین وضعیت خالد پیرزاده در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – خالد پیرزاده، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. این زندانی سیاسی بیش از هفتاد روز است که از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خالد پیرزاده دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند و با محرومیت مواجه است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای پیرزاده از بیماری قلبی رنج میبرد. وی که از تاریخ سی فروردین ماه، به دلیل ساختن یک تابلو نوشته برای جمعی از خانواده های دادخواه، از امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده اش محروم شده بود، کماکان با این محرومیت مواجه است.”
همچنین، با توجه به مشکلات جسمانی وی، بی خبری از وضعیت این زندانی سیاسی افزایش نگرانی های نزدیکان و بستگان او را در پی داشته است.

خالد پیرزاده، در شهریورماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و مورخ بیست و سوم مهرماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند شش این زندان منتقل شد.

وی در دی ماه ۱۴۰۲، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری مجموعا به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد.

خالد پیرزاده پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را دارد

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۱



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93769

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر شاه ولایتی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – امروز یکشنبه دهم تیرماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر شاه ولایتی، یکی از آسیب دیده گان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر شاه ولایتی برگزار شد.

در جریان این جلسه که امروز یکشنبه دهم تیرماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده، آقای شاه ولایتی به همراه وکیل مدافع خود از بابت اتهامات “فعالیت و تلاش موثر برای پیشبرد اهداف گروه‌ هایی که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده (بغی)، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماعی و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی، اجتماعی و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق بمب‌گذاری در اماکن عمومی” به دفاع از خود پرداخته است.
این شهروند پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به شعبه مذکور احضار شده بود.

در تاریخ سوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲، امیر شاه ولایتی به دادسرای اوین احضار شد. او پس از تفهیم اتهام بابت تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه باغی و اقدام علیه امنیت کشور بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ بیست و یکم اسفندماه همان سال، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

اوایل اسفندماه سال گذشته، پرونده آقای شاه ولایتی پس از صدور کیفرخواست به شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد.

سید امیر شاه ولایتی، متولد سال ۱۳۷۶، از آسیب دیده گان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و ساکن محله نارمک تهران است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۱۰



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=93766