۱۴۰۳-۰۵-۱۱

بازداشت و بی‌خبری بیش از ۳۰روزه سجاد پاغوش در یاسوج

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۹مردادماه ۱۴۰۳، بیش از ۳۰روز از بازداشت و بی‌خبری سجاد پاغوش می‌گذرد.

وی در تاریخ ۶تیرماه ۱۴۰۳، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. با گذشت نزدیک به ۳۵روز از این بازداشت هیچ اطلاعی از سرنوشت این شهروند اهل دشتستان در دست نمی باشد.

خانواده و آشنایان وی هیچ اطلاعی از محل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی ندارند. مقامات امنیتی و اطلاعاتی در سطح استان نیز پاسخ مشخصی به مراجعه خانواده وی نمی‌دهند. این عدم اطلاع رسانی مقامات امنیتی و اطلاعاتی استان بر نگرانی از سرنوشت این شهروند اهل دشتستان افزوده است.

سجاد پاغوش اهل دشتستان در استان بوشهر، متولد۱۳۶۷، متاهل و پدر ۳فرزند می‌باشد.

بـازداشت خودسرانه مصداق نقض حقوق بشر توسط سران حکومت است. در ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است:

«هیچ‌کس را نباید خودسرانه دستگیر، توقیف یا تبعید کرد.»

دکتر جاوید رحمان در گزارش خود به تاریخ آبان ۱۴۰۲، به افزایش تعداد بـازداشت‌ها، اعدام‌ها و قتل‌های خودسرانه از سوی نیروهای امنیتی اشاره کرد. وی همچنین به اقدامات سران حکومت در سرکوب مخالفان اشاره کرد. سران حکومت برای ساکت کردن مخالفان از جمله وکلا ، مدافعان حقوق بشر و تمامی افرادی که حقوق بنیادی خود را طلب می‌کنند، از تهدید، زندان و… استفاده می‌کنند. حکومت ایران در بـازداشت شهروندان هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.

بازداشت در احکام قضایی ایران
حکومت ایران در احکام قضایی خود با توسل به خشونت و سرکوب، مانع از برخورداری شهروندان از حق آزادی بیان، اجتماع و تجمع می‌شود. تظاهرات و تجمع‌های مسالمت آمیز مخالف حکومت را جرم قلمداد کرده و شهروندان را به خاطر ابراز مخالفت، تحت پیگرد قرار داده و دست به بـازداشت‌های گسترده می‌زند.

کانون حقوق بشر ایران ۹ مرداد, ۱۴۰۳



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94654

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر