۱۴۰۳-۰۵-۱۷

خطر قریب الوقوع اعدام ۲۱ زندانی در زندان قزلحصار

خبرگزاری هرانا – دستکم بیست و یک زندانی محکوم به اعدام در سلولهای انفرادی زندان قزلحصار کرج در آستانه اجرای حکم قرار دارند. این زندانیان پیشتر از بابت جرائم غیر سیاسی از جمله قتل و جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستکم بیست و یک زندانی در زندان قزلحصار کرج در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفته اند.

پنج تن از آنان روز جاری و ۱۶ زندانی روز یکشنبه همین هفته جهت اجرای حکم اعدام از بند های خود خارج و به سلولهای انفرادی زندان قزلحصار منتقل شدند. اعضای خانواده برخی از این زندانیان که هویت آنان محفوظ است، در تماس با هرانا نسبت به وضعیت عزیزان خود ابراز نگرانی کردند. برخی از آنان اظهار داشتند که مسئولین زندان جهت انجام ملاقات آخر، آنها را به زندان فراخوانده اند.
از میان زندانیان مورد اشاره، دستکم پنج زندانی پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و نهایتا با حکم دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده اند.

همچنین چهار تن از آنها پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده اند. همچنین پنج تن از این زندانیان تبعه کشور افغانستان هستند.

بنابر اطلاعاتی که هرانا بدست آورده، هفت زندانی دیگر که در انفرادی هستند، سنی مذهب بوده و در خطر قریب الوقوع اجرای حکم اعدام قرار دارند. جزییات پرونده و اتهامات مطروعه علیه این افراد توسط هرانا در دست بررسی است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۵/۱۶



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=94821

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر