۱۳۹۹-۰۷-۰۹

اعدام یک زندانی در زندان رجائی شهر

اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر

سحرگاه امروز چهارشنبه ۹مهر۹۹ حکم اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر که به جرم قتل در این زندان محبوس بود به اجرا گذاشته شد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، به نقل از خبرگزاری رکنا، یک زندانی به نام امین ۳۹ساله ساکن قزوین که در فروردین سال ۹۶ در یک درگیری مسلحانه با یک مرد دلار فروش در میدان فردوسی مرتکب قتل شده بود به اجرا درآمد.

امین در روز ۲۷فروردین ۱۳۹۶ بازداشت شد و حکم اعدام او بعد از ۳ سال تحمل حبس در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

امین در دادگاه اظهار داشت که اسلحه را با هدف انتقام گیری بخاطر قاچاق خواهرش به خارج از کشور خریده و اصلا قصد درگیری و انجام قتل نداشته اما دادگاه کیفری استان تهران برای او حکم اعدام صادر کرده و این حکم به تایید دیوان عالی کشور رسید.

گفتنی است در قضاییه تحت امر آخوندهای حاکم عدم درجه بندی برای قتل عمد باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

یادآوری میکنیم که هفته گذشته نیز روز چهارشنبه ۲مهر در همین زندان ۶ نفر از جمله یک زن اعدام شدند.

به این ترتیب بنابر مرکز آمار کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از ابتدای سال جاری ۱۳۹۹ تا کنون دستکم ۱۴۶ زندانی اعدام شده اند. این در حالیست که بسیاری اعدامهایی که در زندانهای قرون وسطایی حاکمیت ولایت فقیه صورت میگیرد اصلا در جایی ثبت و اعلام نمی شود و در خفا صورت میگیرد بنابراین آمار حقیقی اعدامها بسا بیشتر از عدد اعلام شده است.

بر اساس ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هيچ کس نبايد شکنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد. 

همچنین مطابق ماده شش میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

 ایران به نسبت جمعیت دارای بالاترین آمار اعدام شهروندان خود می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی  ۲۸۱ مورد می‌باشد که در میان آنان ۱۵زن دیده می‌شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر