۱۳۹۹-۰۷-۰۹

شهروز کاظمی نورالدین وند به اتهام محاربه اعدام شد


حکم اعدام شهروز کاظمی نورالدین وند به اتهام محاربه بخاطر سرقت مسلحانه از یک طلافروشی سحرگاه امروز چهارشنبه ۹مهر اجرا شد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ، سحرگاه امروز چهارشنبه ۹مهر ۹۹ حکم اعدام شهروز کاظمی نورالدین وند ۲۸ ساله در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.

شهروز کاظمی نورالدین وند، فرزند شاهرخ، متولد ۱۳۷۱، متاهل و پدر یک دختر ۱۸ ماهه است.

شهروز پیشتر با اتهام «محاربه از طریق مشارکت در سرقت مسلحانه» به اعدام محکوم شده بود و سایت جوانه ها در خبری از انتقال این زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر داده بود.

در همین خبر اعلام شده بود سه شنبه ۸ مهر آخرین ملاقات شهروز با خانواده اش انجام شده است. یکی از اعضای خانواده او گفت که ساعت ۸ صبح امروز در تماس تلفنی به ما اعلام شد که حکم اجرا شده و برای انجام امور اداری و تحویل جسد به زندان مراجعه کنیم.

شهروز در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۵ همراه با دو نفر دیگر به نامهای شادمان کاظمی و قدرت الله قاضی انصاری به جرم سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در شاهین شهر اصفهان بازداشت شدند.

هر سه نفر بعد از ۲ ماه حبس در سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شدند.

در محاکمه این افراد که در آذر ۹۶ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب انجام شد هر سه نفر به اعدام محکوم شدند.

این حکم در شعبه ۳۹دیوان عالی کشور به ریاست عزیزالله رزاقی و معاونت محمود حاتمی نقض شد و سپس به شعبه ۵ دادگاه انقلاب اصفهان بعنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

در این شعبه، شهروز بعنوان متهم ردیف اول به اعدام در محل وقوع سرقت محکوم شد و دو متهم دیگر هر کدام به تحمل ده سال حبس محکوم شدند.

با وجود رای دادگاه برای اعدام در ملاء عام، به خانواده کاظمی گفته شد جهت جلوگیری از تشنج حکم در زندان اجرا میشود.

یک منبع مطلع در اینرابطه به هرانا گفته است: «پس از استفتا از شماری از «مراجع تقلید از جمله مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی» این افراد اعلام کردند، با توجه به آنکه کسی در جریان این سرقت کشته نشده است، این عمل محاربه محسوب نخواهد شد. با این وجود این حکم در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور در تاریخ ۲۷ شهریورماه ۹۷ تایید شد».

با توجه به بیانات مراجع تقلید همین نظام، بازهم جمله نوید افکاری را یادآوری میکنیم که گفت: «برای طنابشان دنبال گردن میگردند»

مادر این زندانی در یک فایل تصویری از همه وجدانهای بیدار برای جلوگیری از اعدام پسرش استمداد طلبیده بود. مادر این زندانی در فایل صوتی تاکید کرده بود که شهروز بخاطر فقر مجبور به سرقت شده بود. در گزارش دیگری آمده است شهروز به صاحب مغازه گفته است که «ببخشید – پول عروسی ندارم»!

واین درحالیست که اختلاس گران میلیونی با آزادی در کشور میگردند و مال مردم را می خورند.

شایان ذکر است سحرگاه امروز چهارشنبه ۹مهر یک زندانی دیگر به نام امین ۳۹ساله درزندان رجایی شهر اعدام شد.

به این ترتیب بنابر مرکز آمار کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از ابتدای سال جاری ۱۳۹۹ تا کنون دستکم ۱۴۸ زندانی اعدام شده اند. این در حالیست که بسیاری اعدامهایی که در زندانهای قرون وسطایی حاکمیت ولایت فقیه صورت میگیرد اصلا در جایی ثبت و اعلام نمی شود و در خفا صورت میگیرد بنابراین آمار حقیقی اعدامها بسا بیشتر از عدد اعلام شده است.

بر اساس ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هيچ کس نبايد شکنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد. 

همچنین مطابق ماده شش میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

 ایران به نسبت جمعیت دارای بالاترین آمار اعدام شهروندان خود می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی  ۲۸۱ مورد می‌باشد که در میان آنان ۱۵زن دیده می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر