۱۳۹۹-۰۸-۱۰

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول آبان ماه ۹۹


کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول آبان ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۲آبان تا روز جمعه ۹ آبان ماه ۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

درهفته ای که گذشت دست کم ۷ زندانی در شهرهای ارومیه، کرج، اردبیل، الیگودرز اعدام شدند.

درهفته ای که گذشت جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد در امور ایران درسخنرانی خود در کمیته سوم اعلام کرد، مقامات دولتی در اعتراضات آبان ۹۸ عمدا از مهمات جنگی علیه معترضان استفاده کردند. جاوید رحمان گفت در اغلب این موارد سر و ارگانهای حیاتی بدن هدف گیری شده بود.

هم چنین روز ۶آبان۹۹ خانم اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره اعدام‌های شتابزده، خودسرانه و فراقضایی، گزارش مفصلی در مورد گورهای جمعی و حقوق بشر در ۲۱ صفحه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد. در بخشی از این گزارش به تخریب گورهای جمعی مربوط به کشتار ۶۷ در ایران اشاره شده است و همین طور نوشته است که افراد در ایران به خاطر پیگیری وضعیت گورهای جمعی و صحبت کردن از آنها با زندان رو به رو شده‌اند.

درهفته ای که گذشت یک جوان مشهدی به دست نیروهای انتظامی به قتل رسید این فرد که مهرداد سپهری نام داشت پس ازضرب و شتم توسط پلیس جان باخت. انتشار ویدئوهای شکنجه و آزار او توسط پلیس در فضای مجازی موجی از خشم را به دنبال داشته است، پس از آن خانواده مهرداد سپهری از پلیس شکایت کردند.

شکنجه یک شهروند توسط پلیس در ملاء عام منجر به مرگ وی شد
شکنجه یک شهروند توسط پلیس در ملاء عام منجر به مرگ وی شد

درهفته ای که گذشت با شروع آبان ماه ایجاد شرایط سرکوب در شهرهای مختلف نشان از هراس حکومت از قیام های مردمی داشت .روز ۳ آبان ماه ۹۹، نیروهای امنیتی سپاه و بسیج کل اهواز، برای ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و جلوگیری از بروز هرگونه اعتراضی، در تمام کوچه و خیابان های اصلی شهر با موتور شروع به گشت زنی کردند.

درهفته ای که گذشت یادبود چوبی محمدرضا شجریان در پارک ملت مشهد از بیخ بریده شد. تنه درختی در پارک ملت مشهد که یک هنرمند جوان تصویر محمدرضا شجریان را پس از درگذشت او بر آن حک کرده بود، از بیخ بریده شد. مسئولان شهری مشهد هیچ توضیحی در این باره ندادند، اما احمد نبی‌زاده، هنرمند صاحب این اثر، در اینستاگرامش نوشت که در پاسخ به تقاضای او برای تحویل گرفتن اثرش «تهدید» شده است.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول آبان ماه ۹۹

در هفته ای که گذاشت بهنام محجوبی بدنبال وخامت حالش در حالیکه دکتر زندان از انتقال او به بیمارستان سرباز زد اعلام اعتصاب غذا کرده و گفت: «اینجا بود که متوجه شدم قصد کشتن مرا دارند، من به آنها اجازه اینکار را نمی دهم. پس دست به اعتصاب غذا میزنم تا بمیرم.»

بهنام محجوبی: اینها قصد کشتن مرا دارند، من اجازه نمی دهم، دست به اعتصاب غذا میزنم تا بمیرم!
بهنام محجوبی: اینها قصد کشتن مرا دارند، من اجازه نمی دهم، دست به اعتصاب غذا میزنم تا بمیرم!

درهفته ای که گذشت بازنشستگان مقابل وزارت نفت در تهران تجمع کردند اما این تجمع خونینی بود زیرا که تعدادی از آنان توسط نیروهای امنیتی بشدت مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. روز ۵آبان۹۹ ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی صورت خون‌آلود معترضان را نشان می‌دهد که حاکی از سرکوب خشونت‌آمیز بوده است.

سرخط اخبار نقض حقوق بشر در ایران دوشنبه ۵ آبان ۹۹

درهفته ای که گذشت سپاه پاسداران خانواده کشته‌شدگان پرواز اوکراین را شکنجه و تهدید به تجاوز و قتل کرد. یک فرد نزدیک به خانواده‌ کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین گفت، در ۹ ماه گذشته برخی از آنها تحت کنترل دائم امنیتی قرار داشته‌اند و برای سکوت و همراهی، از سوی ماموران امنیتی سپاه پاسداران شکنجه فیزیکی و تهدید به تجاوز جنسی به نزدیکانشان شده‌اند.

درهفته ای که گذشت سه زندانی پس از ضرب و شتم توسط مسئولان زندان دست به اعتصاب زدند.
آرش علیزاده، داوود قاسم زاده، زندانی بیمار و بهاالدین قاسم زاده، کودک_مجرم محکوم به اعدام در زندان ارومیه توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این درگیری در پی اعتراض این زندانیان به عدم انجام تست ویروس کرونا به رغم بروز نشانه‌های ابتلا در بهالدین قاسم زاده صورت گرفته است. نهایتا بهاالدین قاسم زاده و آقای علیزاده همراه با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل شدند. همچنین این افراد از روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه با خواست ثبت شکایت از ماموران خاطی و اعزام بهاالدین قاسم زاده به بیمارستان خارج از زندان برای دادن تست کرونا و رسیدگی پزشکی اعتصاب غذا کرده‌اند.

در هفته ای که گذشت بهیه نامجو مادر نوید افکاری پیگیر وضعیت دو پسر دیگرش بود.
بهیه نامجو مادر نوید چند بار به نهادهای مسئول مراجعه کرده و پرسیده است چرا بچه هایم در انفرادی هستند؟ «وحید» و «حبیب افکاری» هنوز در سلول‌های انفرادی در زیرزمین «زندان عادل‌آباد» روزگار می‌گذرانند.

درهفته ای که گذشت همانطور که کرونا در همه شهرهای ایران وضعیت قرمز پیدا کرده و طبق گفته رسانه های حکومتی روزانه جان باختگان کرونا به ۴۰۰نفر حداقل رسیده اند در زندانها نیز شرایط اسفباری حاکم است با این تفاوت که اخبارش مطلقا به خارج از زندان منعکس نمی شود طبق اخبار واصله در زندان وکیل آباد مشهد روزانه بین ۵ تا ۱۰ زندانی فوتی را از قرنطینه این زندان خارج می‌کنند. ولی مسئولین زندان میگویند که این بیماران به دلیل مرگ طبیعی فوت کرده‌اند. یک شاهد از زندان وکیل آباد گفت: «یک زندانی مبتلا به کرونا را که از شدت درد فریاد می‌کشید، آنقدر زدند که منجر به فوت وی شد.

اعدام در ایران هفته اول آبان ماه:

-روز ۵ آبان ۹۹، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی الیگودرز به اجرا درآمد. این زندانی که به اتهام «موادمخدر» به اعدام محکوم شده بود،  نام او پیمان صفائی، ۳۴ ساله و اهل لرستان بود.

-روز ۷ آبان ۹۹ حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمد. نام این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، هادی حسینی، ۲۵ ساله  و اهل اردبیل بود.

-روز ۷ آبان ماه ۹۹، یک زندانی در زندان مرکزی کرج اعدام شد. این زندانی احسان نعمتی ۴۱ ساله، متاهل و دارای دو دختر خردسال بود. وی در سال ۹۶ به اتهام سرقت مسلحانه از یک بانک دستگیر شده بود. در ماجرای این سرقت مسلحانه یک نفر کشته شده بود.

-پنجشنبه ۸آبان، حکم اعدام ۴ زندانی در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. این زندانیان با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند. (۵ زندانی به سلول انفرادی منتقل شدند و یک زندانی با اخذ مهلت به بند بازگردانده شد. ۴ نفر اعدام شدند.)

بازداشت در ایران هفته اول آبان ماه:

– روز ۳۰ مهر ۹۹، یک شهروند در سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. نام این فرد حسن قادرنژاد، می باشد از علت بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

-به گزارش روزنامه حکومتی مشرق، درتاریخ۱ آبان۹۹، ۴۳ نفر از دلالان بازار ارز در شهر اصفهان بازداشت و مقادیر قابل توجهی ارز خارجی از آن‌ها کشف و ضبط شد.

-رئیس اتاق اصناف شهرستان ری درتاریخ۳ آبان۹۹ گفت: ۴ نفر از متصدیان قهوه خانه ها در شهر ری به دلیل سرپیچی از دستورات ستاد کرونا بازداشت شدند.

-فاطمه خوش رو، شهروند اهل خرم آباد و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط دادگاه انقلاب این شهر به صورت غیابی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-روز ۱ آبان‌ماه، مریم بانو نصیری، زندانی سیاسی با پایان بافتن بازجویی‌ها از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

-کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده است «عبدالله اسکانی»،از فعالان مدنی چابهار روز شنبه ۳ آبان۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی و بدون ارائه حکم قضایی در چابهار بازداشت شده است.

-به گزارش خبرگزاری حکومتی  رُکنا، روز ۵ آبان ماه ۹۹، رضا جاوید، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست خرمشهر از بازداشت ۲صیاد ماهی به علت صید غیرمجاز ۱۵۰ قطعه ماهی رودخانه ای و همچنین یک شکارچی، به اتهام  شکار غیرمجاز یک قطعه چنگر، خبر داد.

-روز ۶ آبان ماه ۹۹، فرشاد فتاحی، شهروند اهل ارومیه و محبوس در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان پس از طی مراحل بازجوئی و بلاتکلیفی طولانی مدت به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

– به گزارش همشهری آنلاین حکومتی ، درتاریخ۶ آبان۹۹،‌رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرایان گفت: مأموران یگان حفاظت محیط ‌زیست این شهرستان، حین عملیات گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده کمرسرخ ۳ شکارچی در منطقه کمرسرخ سرایان  را دستگیر کردند.

-به گزارش کردپا، روز ۶ آبان‌ماه ۹۹، یک شهروند در شهرستان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-به گزارش خبرگزاری حکومتی رُکنا، روز چهارشنبه ۷ آبان ماه ۹۹، لطیف عزیزی، سرپرست فرماندهی یگان حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، از بازداشت ۴ شکارچی در شهرستان نیر و گرمی از توابع این استان خبر داد.

-روز ۶ آبان ماه ۹۹، یک شهروند ساکن شهرستان تکاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این شهروندحسین شیرزاد، نام دارد و  ٢٧ ساله است.

-سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹، زندانی سیاسی مجید ذبیحی، ۶۰ ساله، پس از یورش ماموران امنیتی مسلح به منزل مسکونی اش بازداشت و جهت تحمل ۸ ماه حبس به زندان مرکزی تبریز منتقل گردید. علت دستگیری آقای ذبیحی ابراز خوشحالی و توزیع کیک و شیرینی بخاطر مرگ قاسم سلیمانی بوده است.

دستگیری مجید ذبیحی در پی حمله و هجوم ماموران اطلاعاتی جهت تحمل حکم حبس

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، علی شریفی ، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران از کشف سه‌ هزار قطعه دلار تقلبی و دستگیری فروشندگان آن خبر داد. به گفته آقای شریفی، در این رابطه فردی به نام «هوشنگ» دستگیر و در بازرسی‌ بدنی از او دو‌ هزار قطعه دلار تقلبی کشف شد.

-روز ۶آبان‌۹۹، یک نوجوان کُرد به نام سینا نیک‌پی،١٦ ساله فرزند کامران اهل مریوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. از علت بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

احضار در ایران هفته اول آبان ماه:

-روز ۳ آبان ماه ۱۳۹۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، با صدور دادنامه ای ۴ نوکیش مسیحی را در مجموع به تحمل ۳۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. اسامی این افراد عبارتند از:  مهدی اکبری، مهدی روح پرور، فاطمه شریفی و سیمین سهیلی نیا.

-روز یکشنبه ۴ آبان ماه ۹۹، محمد جواد شکوری مقدم، فعال رسانه ای و موسس رسانه تصویری آپارات، با اتهام منتشر کردن یک ویدئو در فضای مجازی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-روز ۵ آبان ماه ۹۹، فاروق عزیزی ۳۹ساله ، اهل اشنویه، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر جهت بازجوئی و تفهیم اتهام بازداشت شد.

اذیت و آزار وفشار بر زندانیان در ایران هفته اول آبان ماه :

-روز ۳۰مهرماه حکم ضدانسانی شلاق ۴ زندانی درزندان مرکزی کرج و در برابر چشم سایر زندانیان اجرا شد. هر ۴ زندانی زیر ۳۰ سال سن داشتند. اسامی دو تن از زندانیان بهروز مومنی جو و محسن ترکاشوند است. هر دو زندانی به اتهام سرقت به زندان و شلاق محکوم شده اند.

-صالحه حسینی همسر زندانی سیاسی بهنام محجوبی از وخامت حال وی خبر داد او در توییتی نوشت:‌ «۲۴ عدد قرص بدون روکش و اسم ریختن داخل لیوان بهش میگن بخور تا اعزامت کنیم بیمارستان. بیمارستان یا تیمارستان؟» بهنام محجوبی درپی وخامت حالش و عدم اعزامش به بیمارستان دست به اعتصاب غذا زد.

-روز ۳ آبان‌ماه ۹۹ به شاکر بهروز ابلاغ شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اودر تاریخ ۲۷ آبان‌ماه امسال در شعبه ۱ دادگاه کیفری ارومیه برگزار خواهد شد. به گفته منابع مطلع، ماموران امنیتی خانواده همسایه آقای بهروز که از اعضای سپاه پاسداران بود و چند وقت پیش کشته شده را تهدید کرده‌اند که اگر از شاکر بهروز به اتهام قتل شکایت نکنند حقوقشان از بنیاد شهید قطع خواهد شد.

-یکشنبه ۴آبان، بعد از یک ماه و نیم بی خبری از زندانی سیاسی علی مجدم، وی در حال حاضر در زندان فوق سری و کاملا مخفی اطلاعات سپاه در اهواز محبوس است. او را برای بازجویی به این مکان فوق سری و مخفی برده اند.

پس از پنج هفته بی خبری؛ زندانی سیاسی علی مجدم در اطلاعات سپاه در زیر بازجویی

-زندانی سیاسی سید محمد حسینی، اهل نقده ٣٣ ماه است که در زندان این شهرستان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

-به دنبال اعتراض زندانیان در اندرزگاه زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه در تاریخ ۳۰ مهر که با دخالت نیروهای گارد زندان به خشونت کشیده شد، مسئولان زندان اقدام به اعمال محدویت‌های بیشتر برای زندانیان زن کرده‌اند. خانواده یکی از این زندانیان در این رابطه به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «در چند روز گذشته به دنبال انتشار خبر اعتراض زندانیان زن در زندان کرمانشاه، مسئولان زندان تعدادی از زندانیان را احضار و تهدید به تبعید به زندان‌های دورافتاده کرده‌اند. همچنین داروی بیماران زندانی نیز به عنوان تنبیه قطع و تماس‌های تلفنی زندانیان محدود شده است.»

-سعید اقبالی، فعال مدنی زندانی که دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، با وجود پارگی هفتاد درصدی پرده گوش راست و عفونت و درد شدید ناشی از آن از اعزام به بیمارستان و انجام مراحل درمان محروم مانده است.

– بهنام محجوبی روز چهارشنبه ۷آبان ۹۹، در پی وخامت حالش در زندان اوین اعلام اعتصاب غذا کرد. پس از اینکه به زمین خورده و سرش محکم با زمین برخورد کرد، به بهداری زندان مراجعه کرد، دکتر زندان بعد از اینکه متوجه شد او بهنام محجوبی است از اعزام او به دکتر سرباز زد. بهنام در یک مکالمه صوتی با صدای خودش اعلام کرد: «اینجا بود که متوجه شدم قصد کشتن مرا دارند، من به آنها اجازه اینکار را نمی دهم. پس دست به اعتصاب غذا میزنم تا بمیرم.»

جمعه ۹ آبان کاربران توییتر در یک همصدایی هماهنگ با این زندانی سیاسی اعلام حمایت کردند.


-فشار بر زندانیان سیاسی در زندان قرچک ورامین افزایش پیدا کرده است. زندانی سیاسی زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین دچار حمله قلبی شده و به بهداری زندان منتقل گردید. او را پس از یک معاینه مختصر با دادن چند قرص به بند برگرداندند.

افزایش فشار در زندان قرچک ورامین؛ ناراحتی قلبی و عدم رسیدگی پزشکی به زهرا صفایی

-روز ۶ آبان ۹۹،‌فاطمه مثنی، زندانی سیاسی در پی خونریزی شدید روده از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام و علیرغم مخالفت کادر درمانی و نگرانی‌های پزشکی به زندان بازگردانده شد.

-روز ۶ آبان ماه ۹۹، سکینه پروانه، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین به زندان قوچان منتقل شد. این زندانی سیاسی در حال تحمل حبس تعزیری ۵ ساله خود است. سکینه پروانه اواسط تیر ماه سالجاری از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده بود.

صدور احکام در ایران هفته اول آبان ماه:

-یک زن و مرد به ۱۱۴ضربه شلاق محکوم شدند.  به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، درتاریخ۷ آبان۹۹،  دو متهم در تهران در کنار سایر مجازات ها مجموعا به تحمل ۱۱۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

قتل در ایران هفته اول آبان ماه :

-روز ۱ آبان ۹۹، در یک تعقیب و گریز یک جوان اهل اسفراین توسط ماموران نیروی انتظامی زخمی شده و پس از کتک خوردن از دست ماموران جان می سپارد.

-روز یکشنبه ۴ آبان ۹۹، یک کولبر در مناطق مرزی هنگە ژال بانه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی زخمی شد. نام این کولبر«‌ باسط محمدی» می باشد.

-وضعیت عمومی یک کولبر کُرد به نام ادریس بارزان، اهل پیرانشهر که بر اثر شلیک مستقیم پاسداران در مرز بانه زخمی شده، نامناسب است.ادریس بارزان قرار است به زودی برای سومین بار مورد عمل جراحی قرار گیرد.

او ازناحیه هردو پا مجروح است.

-روز یکشنبه ۴ بان ۹۹، یک سوختبر اهل بلوچستان به نام نظر دهقانی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد. این شهروند حامل گالن خالی بود و از مرز به سوی منزل بر می‌گشت.

قتل یک سوختبر اهل بلوچستان با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی
کرونا در زندانهای ایران هفته اول آبان ماه:

– ۶آبان۹۹، در زندان وکیل آباد مشهد، به دلیل ابتلاء‌ به ویروس کرونا و یا فوت به همین علت، روزانه بین ۵ تا ۱۰ زندانی فوتی را از قرنطینه این زندان خارج می‌کنند. ولی مسئولین زندان میگویند که این بیماران به دلیل مرگ طبیعی فوت کرده‌اند.

– یک شاهد از زندان وکیل آباد گفت: «یک زندانی مبتلا به کرونا را که از شدت درد فریاد می‌کشید، آنقدر زدند که منجر به فوت وی شد.

– ۶آبان ۹۹، خانواده‌های زندانیان محبوس در زندان دستگرد اصفهان بدون اطلاع از تعطیلی ملاقات، به زندان مراجعه کرده و خواستار دیدار با فرزندان و اقوام خویش شده‌اند، اما با ممنوعیت ملاقات مواجه شده و مجبور به بازگشت شده‌اند.

-درزندان دزفول ۳۰ زندانی  به کرونا مبتلا شدند به گزارش عصر ایران، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول تعداد مبتلایان زندانیان زندان دزفول به کرونا را ۳۰ نفر اعلام کرد.این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که «ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود».

– وضعیت در زندان مهاباد بسیار اسفبار است. هم اکنون حدود ۵۰۰ زندانی در زندان مرکزی مهاباد در اتاقهای ۳۰ نفره در یک محل نگهداری می شوند و به دلیل نبود جا به هم چسبیده می خوابند. امکانات عمومی است و همه بندها با هم مرتبط هستند. این وضعیت باعث شده که تعداد زیادی از زندانیان به کرونا مبتلا شوند. بدلیل تراکم جمعیتی، هر قدر هم زندانیان رعایت می کنند پیشگیری ممکن نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر