۱۳۹۹-۱۰-۱۱

محمدحسن رضایی کودک – مجرم در زندان لاکان رشت اعدام شد

محمدحسن رضایی کودک – مجرم در زندان لاکان رشت اعدام شد

محمدحسن رضایی کودک – مجرم که روز قبل جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود، سحرگاه امروز اعدام شد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سحر گاه امروز پنجشنبه ۱۱ دیماه ۹۹ حکم اعدام محمدحسن رضایی کودک – مجرم که از ۱۲ سال پیش زمانی که ۱۶ سال بیشتر نداشت به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، در زندان لاکان رشت اجرا شد.

یکی از نزدیکان محمدحسن رضایی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «اکنون خانواده رضایی دارند برای تحویل جسد به پزشکی قانونی مراجعه میکنند».

به گفته این منبع حسن رضایی زمانی که ۱۶ سال سن داشت به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

رضایی سال گذشته نیز یکبار جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود ولی با اخذ مهلت از شاکیان پرونده اجرای حکم به تعویق افتاد. همچنین دو هفته پیش برای اعدام برده شد و مجددا با تعویق حکم به بند بازگردانده شده بود.

وی روز چهارشنبه جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده و خانواده‌اش جهت آخرین ملاقات به زندان فراخوانده شده بود.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر توسط رسانه های حکومتی اعلام نشده است.

سازمان عفو بین الملل روز گذشته در یک بیانیه اقدام فوری خواستار توقف این حکم ضدانسانی شده بود.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ضمن محکوم کردم این عمل جنایتکارانه خواستار یک اقدام فوری بین المللی برای توقف این احکام ضدانسانی است که روزانه توسط قضاییه جنایتکار ایران به ریاست ابراهیم رئیسی و تحت نظارت مستقیم علی خامنه‌ای صورت می‌گیرد.

بنابر گزارش سازمان عفو بین الملل: «ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که با نقض تعهدات خود طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، مجازات اعدام را برای جرایم ارتکاب یافته توسط افراد زیر ۱۸سال همچنان به کار می‌برد.

مقامات ایرانی پیش‌تر دو جوان دیگر را که در دوران کودکی دستگیر شده بودند، شایان سعیدپور و مجید اسماعیل زاده، در اردیبهشت ۱۳۹۹اعدام کردند. این به دنبال اعدام حداقل شش نفر در سال میلادی ۲۰۱۹بود که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸سال سن داشتند. اسامی آنها امین صداقت، مهدی سهرابی‌فر، امیرعلی شادابی، علیرضا خدایی، مهدی چنانی و تورج عزیزی (عزیززاده) قاسمی بود. عفو بین الملل نگران است که حداقل ۹۰کودک-مجرم در ایران در معرض خطر اعدام هستند.

عفو بین‌الملل مکررا از مقام‌های ایرانی خواسته است که با اصلاح ماده ۹۱قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، مجازات اعدام را برای جرایمی که توسط افراد زیر ۱۸سال انجام شده، به طور کامل لغو کنند». 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر