۱۳۹۹-۱۰-۱۲

حسن رسولی، مدیر موفق ورزش ایران، در بی‌خبری از دنیا رفت

درگذشت چهره اسنثنایی ورزش ایران

رسانه‌ها نیز از درج جزئیات درباره درگذشت رسولی خودداری کرده‌اند اما ابراهیم افشار روزنامه‌نگار با سابقه، در یادداشتش تاکید کرده که رسولی در تهران و در «بی‌خبری رسانه‌ها» از دنیا رفته است.

رسولی که در دهه 1970 میلادی دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران بود، مهمترین نقش را در حضور کشور چین در رقابت های بازی های آسیایی داشته است. کشور چین که حالا ابرقدرت ورزش آسیا و جهان محسوب می شود، برای اولین بار در بازی های آسیایی 1974 تهران پای به این رقابت ها گذاشت که در آن زمان ژاپن قدرت اول قاره آسیا محسوب می شد.

 

او برای نسل فعلی علاقه مند به ورزش چندان شناخته شده نیست، اما نقش آفرینی ویژه او پیش از بازی های آسیایی تهران نام او را برای همیشه در ورزش آسیا جاودانه کرده است. 

 

حسن رسولی به واسطه تسلط فوق العاده به زبان انگلیسی کار اجرایی حضور چین در بازی های آسیایی تهران را در حالی برعهده گرفت که این پروسه نزدیک به دو سال به طول انجامید. پیش از این کشور تایوان در بازی های آسیایی و المپیک شرکت می کرد و چین پس از جنگ جهانی دوم در رقابت های بین المللی و قاره ای حضور نداشت. با این حال با عضویت چین در کنفدراسیون ها که توسط رسولی پایه گذاری شد، این کشور با 400 ورزشکار در بازی های آسیایی تهران حضور پیدا کرد. 

روزنامه اطلاعات، دوشنبه۹ مهر۱۳۵۲ درباره او نوشته بود: حسن رسولی، دبیر کمیته ملی المپیک ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی در وارنای بلغارستان آمادگی تهران را برای برگزاری بازی‌های المپیک 1980 در تهران اعلام داشت. اعلام آمادگی ایران توسط حسن رسولی هیجان بزرگی در میان هیات‌های نمایندگی کشورهای مختلف در دهمین کنگره بین‌المللی المپیک به‌وجود آورد. این کنگره از امروز در وارنا کار خود را آغاز کرد. مفسر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که به سراسر جهان مخابره کرده است، تهران را رقیب بزرگی برای مسکو دانست. بسیاری از صاحب‌نظران محافل ورزشی تا پیش از اعلام آمادگی ایران، برگزاری بازی‌های سال 1980 را منحصر به مسکو می‌دانستند، لیکن اکنون که رقیبی برای مسکو پیدا شده شانس ایران را نیز برای برگزاری مسابقات مزبور از شوروی کمتر نمی‌دانند.حسن رسولی در مصاحبه خود با خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: ما نزدیک به 200 میلیون دلار برای برگزاری بازی‌های آسیایی خرج کرده‌ایم و این رقم تقریبا 75 درصد مبلغی است که برای برگزاری بازی‌های المپیک مورد نیاز است.

 

درگذشت این چهره کارآمد ورزش ایران را به خانواده وی و بازماندگانش تسلیت می گوییم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر