۱۴۰۰-۰۱-۱۷

مورد سعید طوسی؛ شاکی محکوم شد، متهم شاکی شد

مورد سعید طوسی؛ شاکی محکوم شد، متهم شاکی شد


زیتون– شاکیان پرونده قاری قرآن٬ سعید طوسی٬ تحت تعقیب قرار گرفتند.

وب سایت انصاف نیوز امروز نامه‌ای از یکی از کودکانی که از «سعید طوسی» شکایت کرده بود، با نام مستعار «محمد» منتشر کرده که در آن آمده است که پس از «تبرئه سعید طوسی»، شاکیان پرونده به دلیل اینکه پرونده را رسانه‌‌ای کردند، متهم به «معاونت در جرم» شده و تحت تعقیب قرار گرفتند و حکم قضایی علیه آن صادر شده که هنوز نهایی نشده است.

در این نامه به میزان حکم محکومیت شاکیان پرونده اشاره نشده ولی در ادامه آمده است که برای یکی از حامیان شاکیان سعید طوسی، «حکم ۱۵سال زندان و سه سال تبعید و سه سال ممنوعیت خروج از کشور» صادر شده و این فرد اکنون «در حبس به سر می‌برد.»

قاری قرآن و متجاوز به کودکان

محمد گندم‌نژاد طوسی معروف به سعید طوسی، قاری و آموزگار کلاس‌های قرآن با تمرکز بر آموزش نوجوانان است. سال ۹۱ پرونده‌ای برای او با شکایت نوجوانانی که مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته بودند، تشکیل شد. حداقل ۹ نوجوان از او به این اتهام شکایت کرده بودند.

در نامه‌‌ای که در وب‌سایت انصاف نیوز منتشر شده، آمده است که نخستین شکایت از سوی خانواده‌ها مرداد سال ۹۱ صورت گرفته و منجر به صدور وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای این قاری قرآن شده و در نوبت دوم هم در سال ۹۳، طرح مجدد شکایت منجر به صدور قرار بازداشت می‌شود ولی شورای عالی قرآن با قبول کردن «قرار کفالت ۶۰۰ میلیون تومانی» مانع از بازداشت این متهم می‌شوند.


شورای عالی قرآن از سال ۱۳۷۰ با فرمان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده و علی مقدم، معاون ارتباطات مردمی شورای عالی دفتر رهبر، ریاست این شورا را بر عهده دارد.

در این نامه آمده: «در تاریخ ۱۷اردیبهشت ۹۲ در کمال تعجب، آقای کیان‌منش از نظرشان عدول کرده و قرار منع تعقیب صادر کردند. از طریق آقای ناطق نوری٬ رییس سابق بازرسی بیت رهبری، قضیه را پیگیری می‌کردیم و نامه‌ای به رهبری نوشته بودیم اما دیگر پیگیری نشد.»

بنابر نوشته نوسنده این نامه شاکیان در این مرحله، با توجه به «دوستی صمیمی» محمود احمدی‌نژاد و علی مقدم به دفتر او نیز مراجعه می‌کنند ولی مرتضی تمدن، مشاور اقتصادی وقت احمدی‌نژاد٬ به آنها می‌گوید «این قضیه به‌نظام ضربه می‌زند و نباید پیگیری کنید.»

بر اساس روایت این شاکی، سرانجام پس از پیگیری‌های قضایی خانواده‌های شاکی، قوه قضاییه بخشی از اتهامات طرح شده علیه سعید طوسی را وارد می‌داند و او را متهم «به فساد و تحریک جنسی نوجوانان» می‌کند.

رسیدگی دوباره به این پرونده یک سال طول می‌کشد و منجر به صدور «۴ سال حبس تعزیری» برای سعید طوسی می‌شود ولی این حکم نیز پس از دو سال نقض می‌شود و دی‌ماه ۹۶، حکم تبرئه سعید طوسی صادر می‌شود.

در این نامه آمده است در جریان رسیدگی مجدد به این پرونده، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی فعلی قوه قضاییه در رویه‌‌ای «بر خلاف قانون»، پرونده از دادگاه تجدیدنظر گرفته و به شعبه دیگر داده است.

نویسنده این نامه همچنین تاکید کرده است که تا زمانی که آقای اسماعیلی مسئولیت قضایی دارد، «نخواهند گذاشت که این پرونده به نتیجه برسد.»

تا کنون تنها شورای هماهنگی حزب الله به عنوان یک نهاد رسمی خواستار مجازات سعید طوسی شده است. حسین الله‌کرم، از اعضای گروه انصار حزب‌الله، آذرماه سال ۹۵ در صفحه اینستاگرام خود بیانیه شورای هماهنگی حزب‌الله درباره اتهام‌ سواستفاده جنسی سعید طوسی، قاری قرآن، را منتشر کرد. این گروه در بیانیه خود این موضوع را بهانه ای برای زیر سوال «مکتب اسلام و قرآن» از یک سو و از سوی دیگر «حمله به دفتر رهبری» عنوان کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر