۱۴۰۱-۰۵-۲۱

تداوم بلاتکلیفی محمد رسول اف در زندان اوین همزمان با آزادی مصطفی آل احمد با تودیع وثیقه

به گزارش حقوق بشر در ایران  محمد رسول اف، پس از اتمام بازجوئی ها به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد و مصطفی آل احمد نیز پس از طی بازجوئی با تودیع وثیقه آزاد شد.‌

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی فارسی، طی روزهای اخیر، محمد رسول اف، پس از اتمام بازجوئی ها از بند امنیتی به اندرزگاه ۴ زندان اوین‌ منتقل شد. همچنین روز چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱، مصطفی آل احمد، کارگردان و مستندساز محبوس در زندان اوین با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.‌

براساس این گزارش، محمد رسول اف، در حالی در اندرزگاه ۴ زندان اوین بسر می برد که بازجوئی های این کارگردان و مستندساز به اتمام رسیده و وثیقه صادره برای وی هم توسط وکیل و خانواده وی تامین شده است.

همچنین، مصطفی آل احمد، پس از اتمام مراحل بازجویی، بازپرسی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شده و این کارگردان و مستندساز باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد.

لازم به ذکر است، مصطفی آل احمد و محمد رسول اف، در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱، به اتهام انتشار بیانیه ای در اعتراض به سرکوب و کشته شدن شهروندان در فروریختن برج متروپل آبادان، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در یکی از بندهای امنیتی زندان اوین در حالی که از خود اولیه یک متهم محروم بودند بازجوئی و تفهیم اتهام شدند.‌

علیرغم اتمام مراحل بازجویی و آزادی یکی از این ۲ فعال هنری سینما، اما کماکان از مصادیق حقوقی اتهامات آنها اطلاعی در دسترس نیست.‌

سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.

بازداشت خودسرانه و بلاتکلیف نگه داشتن افراد در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.

حقوق بشر در ایران ۲۰ مرداد ۱۴۰۱



source https://aghvam.bashariyat.org/?p=67498

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر